Follow Us @kamharyatie

Saturday 26 July 2014

Lemon Parmesan Crusted Salmon



Assalamualaikum,

Kali ni, saya nak share 1 resepi yang sangat sedap. Actually, aritu ada member saya offer Ikan Salmon (fillet) which dia jual dengan harga yang agak berpatutan. Fikir punya fikir, saya pon belila 2 paket.


Bila balik rumah, dah takde idea pulak nak masak apa. Sebelum ni saya selalu gak masak chunk of Salmon (yang dah siap potong-potong) dengan masakan lemon butter. And since Salmon yang saya beli ni agak besar, ingat nak try resipi lain. Fikir punya fikir, apa susah, kita tanya pakcik google la.

So saya cari dalam internet yang mana senang untuk saya cuba. Cari punya cari dapat satu resipi yang pada saya agak mudah dan nampak sedap. Tapi macam biasa, saya akan olahkan sikit tuk memenuhi citarasa saya sendiri.


Bahan-bahannya:

1 Salmon Fillet
2 Tablespoon Butter (melted)
¾ cawan bread crumbs
¼ grated Permesan Cheese
¼ daun parsley
2 sudu kecil grated lemon peel
½ lemon (juice)
Olive oil
Garam & Lada Hitam secukup rasa



Cara-cara membuatnya:

Pastikan Salmon tadi dalam keadaan kering dengan menggunakan paper towel. 

1. Panaskan kuali dan masukkan sedikit sahaja Olive Oil. Jangan letak banyak kerana Ikan Salmon juga akan mengeluarkan minyak. 

2. Bila kuali dah mula panas, masukkan Salmon fillet tadi ke dalam kuali. Make sure kulit Salmon di bawah. Rules bila masak Salmon ialah 90% masak dengan skin facing down. Another 10% baru kita terbalikkan. Ini tuk pastikan Salmon tadi tak overcooked. 

3. Semasa tunggu Salmon tadi masak, sapukan butter ke atas Salmon dan sprinkle garam & lada hitam. 

4. Perahkan ½ jus lemon ke atas Salmon tadi. Tunggu sehingga 5 minit. Jangan dibiarkan lama sebab kita nak masak Salmon tu di dalam oven nanti supaya kita akan dapat flacky Salmon. Pastikan api sederhana dan kulit Salmon masih dibahagian bawah.

5. Campurkan Bread Crumbs, Parmesan Cheese, Daun Parsley & Lemon Peel ke dalam satu bekas. 

6. Masukkan 1 sudu besar Butter dan kacau ingredient tadi sehingga sebati. Campuran Bread Crumbs tadi kemudian ditabur ke atas Salmon yang dimasak. 

9. Letak Salmon yang telah disalut dengan bread crumb tadi ke atas tin foil. Masukkan Salmon tadi ke dalam oven dengan suhu 250 Celcius dalam masa 20 hingga 25 minit atau kita boleh test dengan menggunakan garpu ke atas salmon dan kita akan dapat flacky salmon.



Tips: Makan sementara panas, dah sejuk nanti tak sedap.


Selamat mencuba.






No comments:

Post a Comment