Follow Us @kamharyatie

Thursday 16 April 2015

BETUL KE PRODUK SHAKLEE DAH HABIS TARIKH PUN MASIH BOLEH DIMAKAN?



Assalamualaikum semua,

Pada bulan September 2014 yang lalu, Shaklee ada buat promotion Meal Shake buy 3 Free 1. So ramai lah yang dok beli. Tapi ramai customer yang isu tentang tarikh luput sampai bulan April 2015 je.


Kalau ikutkan, 1 canister tu, kalau consume secara konsisten, akan habis dalam tempoh sebulan. So should be takde isu kalau expired bulan April 2015. 

Tapi, tu kalau yang beli masa tu la. Tapi ada SID yang buat stok Meal Shake ni. Ia menjadi isu bila stok masih belum terjual bila menghampiri April 2015.

So ramai SID yang merungut rugi sebab customer tak mau beli sebab dah nak expired. So, dalam entry ni, saya nak beri pencerahan tentang isu ni. Harap semua dapat fahamkan apa yang saya nak share ni.


BEST BEFORE VS USE BEFORE 

Sebelum saya cerita detail, saya nak share dengan anda, apa beza antara Best Before/Best By (Elok Sebelum) dengan Use Before (Guna Sebelum).



Untuk pengetahuan anda semua, produk Shaklee adalah produk yang dihasilkan 100% dari bahan-bahan semulajadi. Tiada bahan perasa atau pewarna tiruan yang digunakan dalam penghasilan semua produk nya.

Saya ada cerita dalam entry sebelum ni kenapa keluarga saya pilih Shaklee berbanding produk lain. Jemput baca di sini. Kenapa Keluarga Saya Pilih Shaklee 

Guna Sebelum/Use By - Produk tenusu

Untuk produk yang tertera tarikh Guna Sebelum/Use By, selepas tarikh tersebut, produk itu mestilah dibuang dan tidak boleh dimakan kerana ia berbahaya untuk dimakan.




Best By - Di bawah canister Performance Drink Shaklee

Untuk pengetahuan anda, semua produk Shaklee adalah di dalam kategori Elok Sebelum/Best Before/Best By. Bermakna ia secara umumnya selamat dimakan selepas tarikh yang tertera.
Selagi ia tidak berbau pelik atau nampak semacam. Ia mungkin tak lagi rasa enak, tapi anda masih boleh buat keputusan untuk memakannya atau tidak.

Sama la macam makanan yang kita masak kan. Macam mana cara kita nak tau yang makanan tu masih elok? Kita akan bau dulu, kalau bau masih ok, then kita akan rasa pula. Kalau rasa masih ok maknanya makanan tu masih elok. Tapi kalau bau dah tak elok, kita akan decide untuk buang.

Samalah konsep dalam produk-produk Shaklee ni. Untuk kes macam Meal Shake, Cinch Shake dan Performance Drink, saya sendiri pernah consume yang dah tamat tarikh tu. Tapi saya simpan dalam fridge.

Kalau tengok kat bawah canister, semua akan tertera Best By. So far yang saya consume tu dah lebih 3 bulan dari tarikh yang tertera. Alhamdulillah, bau dan rasa masih elok dan masih sama seperti sebelum tarikh luput. 

Saya ada merujuk kepada seorang sahabat yang bekerja dalam bidang pembuatan makanan. Dan beliau maklumkan bahawa natural produk memang tiada expiry date. Unless ia berubah bentuk, bau dan rasa. 

Sebab natural source tidak akan ada sebarang chemical reaction unless ada contamination during handling. Jadi saya harap penjelasan ini akan beri sedikit pencerahan kepada anda semua tentang isu ini. 

Kaedah yang terbaik adalah, simpan di dalam fridge dan ia akan berada di dalam keadaan baik dalam tempoh 3 bulan selepas tarikh luput. Boleh dimakan tanpa was-was. Tapi selepas dari 3 bulan tu, anda kena alert untuk tengok struktur, bau dan rasa. Kalau dah tak ok, maknanya kena buang. 

 * Jika anda rasa entri ini memberi manfaat buat anda dan orang ramai di luar sana, sila tekan butang LIKE dan dipersilakan SHARE. Semoga ilmu ini dapat dipanjangkan dan menjadi salah satu pencen kubur kita semua.
 
Thanks for reading! 


Ingin mendapatkan supplemen yang sesuai untuk anda dan keluarga? 
Ingin menjana pendapatan 4-5 angka sebulan dengan hanya duduk di rumah?
Hubungi saya untuk:- 

FREE CONSULTATION 
AFFORDABLE PRICE and
BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!!!