Follow Us @kamharyatie

Thursday 23 February 2017

TRIP PERCUTIAN 4D3N KE MEDAN INDONESIA



Assalamualaikum semua;

Saya doakan anda yang menziarahi blog ini akan sentiasa dilimpahkan rahmat dan kasih sayang daripada Allah. 

Baru-baru ini Geng Bapak Orang (GBO) telah mengadakan lawatan me'Recce' sambil bercuti ke Medan Indonesia. Kenapa Me'Recce'? Sebab lepas ni nak bawak wife ke atau kengkawan yang lain senang sebab dah tau mana tempat perlu pergi and what to be expected. 

Percutian ini merupakan percutian 4 Hari 3 Malam dari Airport di Kuala Namu - Lake Toba - Berastagi - Medan.

Untuk pengetahuan semua, trip ni merupakan percutian rancangan biras saya iaitu Firdaus (Pidot) dan rakan-rakan beliau iaitu Okaz, Rezqa, Izwan dan Mortin. Mereka selalu bercuti ke sana-kemari bersama dan saya berpeluang merasai percutian bersama 'GBO' ini. 

Untuk aktiviti kami di sana, kami serahkan pada pengurus percutian kami di sana iaitu Pak Ibrahim. Caj yang dikenakan adalah sebanyak 1,510,000 Rupiah per pax tuk Twin Sharing. Ianya bersamaan dengan RM500 kurang lebih yang merangkumi:

  • 3 buah Hotel
  • Private Transportation (7 Seaters)
  • Fullboard Meals (3x Breakfast 3x Lunch + 3x Dinner)
  • Boat trip to Samosir Island (Melawat Kampung Tomok dengan Boat Awam)
  • Entrance Fee, Tol dan Parking bersama Driver Guide.

Ini tak termasuk Personal Expenses & tipping for driver ya.


Ini itinerary kami di Medan

Terus terang, perbelanjaan saya ke sana tak sampai RM1,000 sebab saya tak membeli belah sangat di sana kecuali membeli baju untuk anak-anak dan kek untuk keluarga. Ini tak termasuk tiket Kapal Terbang kerana ini kena ikut rate yang anda dapat semasa membeli masa tu. 

Kalau masa promo untungla. Boleh dikatakan trip ni dengan harga tadi teramatla berbaloi. Ni belum masuk Driver yang sporting sebab dia boleh ikut apa yang kita mahu especially bila ada tempat yang kita nak makan dia boleh ubah and suggest termasuk pit stop untuk membeli buah, makan-makan dan solat.

Ok jom kita tengok perjalanan kami di Medan ini.


DAY 1: KLIA2 - Kuala Namu - Lake Toba



Beratur tuk check in beg. Pagi-pagi selalunya ramai so datangla awal at least 2 jam sebelum supaya beg sempat masuk and anda tak tertinggal flight.

Lets go. Selfie sikit sementara menunggu Izwan

Geng Penang ada 4 orang (Rezqa, Pidot & Okaz. Mortin tiada dalam gambar). Geng KL 2 orang (Saya & Izwan) dan kami sampai dulu sebab flight awal. Flight dari KL mengambil masa 55 minit je.

Geng KL dah sampai dulu. Waktu dekat Medan ni 1 jam awal dari waktu Malaysia. Kami sampai dalam 7.45am (waktu Medan) tapi di Malaysia dah pukul 8.45pm

Selamat datang ke Kuala Namu. Airport ni bukan dekat Medan. Nak ke bandar Medan ambil masa sejam dari sini. Airport ni agak baru sebab airport lama di bandar Medan dah dijadikan Lapangan Terbang Tentera.

Sampai sahaja Geng Penang sekitar 9.45am, kami berenam disambut oleh Adi, Pak Supir yang akan bawa kami terus ke Lake Toba.

Since perjalanan kami ke Lake Toba mengambil masa 5 jam, kami berhenti sekejap untuk makan tengahari. Awal jugak la makan tapi memang perut tengah lapar masa tu dan pit stop ni memang dalam pakej kami. Nama restoran ialah Restoran Cindelaras Ayam Penyet. 

Specialtynya apa lagi, ayam penyet la. Memang sedap dan lauknya banyak bagi orang biasa. Since kami berenam adalah hantu makan, ianya cukup untuk mengeyangkan kami. Boleh dikatakan trip ni dah macam trip memburu makanan di Medan sebab mana ada makanan mesti kami akan stop and try.

Lauknya dong. Nama je Ayam Penyet, Ikan pun dapat tau.


Tengok! Sejurus sahaja kami keluar dari tempat makan, berhenti pula kat pit stop - pit stop haram. Banyak sangat benda nak try sepanjang perjalanan kami ke Lake Toba nie. Di mulai dengan Buah Jambu Air, kemudian Lemang, Lemang ni special sebab dicicah dengan home made Kaya.

Nampak! Tak menyempat. Berebut ahli-ahli GBO nak rasa lemang cicah kaya ni. Sedap yang amat. Tak boleh nak gambarkan. It's a must try street food.

Di pertengahan jalan, kami berhenti sekejap di Kedai PATEN atau dikenali sebagai TengTeng, TingTing, TangTang, TongTong, TungTung!!! Tak tau pula kenapa ianya dikenali dengan nama pelik tu. 

Tapi kedai ni menjual produk makanan ringan seperti biskut dan kekacang. Kat sini banyak tester so sebelum beli bolehla rasa dulu sedap ke tidak.

Beberapa KM selepas kedai Paten tadi, Kami stop pula untuk mencuba Durian Medan. Apa lagi, kita serbula. Sah-sah semua hantu durian. Kat sini harga durian sekitar 15,000 Rupiah, sekitar RM5 sebiji.
                                                         
Si Pidot menunjukkan aksi memakan durian sorang-sorang selepas membawa lari sepangsa sebab hantu makan yang lain tengah makan dengan lahapnya.

Ni jela pit stop yang kami tak berhenti. Memang minta dijauhkan. Area ke Lake Toba ni kebanyakkan beragama Protestan dari keturunan Batak. So jangan terkejut kalau terjumpa ni kat tepi jalan. But don't worry, ada je makanan halal di sini. Supir anda akan bawa tempat yang selamat.

Akhirnya, sampai juga kami ke Parapat Lake Toba. Kami duduk di Danau Toba International Cottage. Hotel kami betul-betul terletak di sebelah Lake Toba. So bukak-bukak pintu je mengadap Tasik

Bergambar kenangan kami berenam yang membuktikan kami dah sampai ke Lake Toba atau Danau Toba. Tempat ni memang sejuk. Kira-kira 18 Celcius. Tempat tinggikan.

Nampak tak view yang cantik kat belakang. Belakang tu juga bilik kami.

Info mengenai Lake Toba. Panjang tasik ni dalam 100KM dan lebarnya 30KM. Yang istimewanya, kat tengah-tengah tasik ni ada sebuah pulau yang bernama Pulau Samosir. Pulau ni lagi besar dari Singapore.

Sementara menunggu malam menjelma, kami berendam sekejap sambil menikmati permandangan. Sejuk woo air.

 
Makan malam kami dihidangkan dengan masakan Padang. Macam biasa, semua lauk licin. Tapi sebab makan banyak, kami semua hanya minum air suam kononnya tuk mengimbangi makanan yang banyak tu.

Selepas makan malam, kami dibawa jalan-jalan area Perapat ni. Ini tempat di mana Sukarno iaitu Presiden pertama Indonesia ditahan oleh pihak Jepun supaya dia tidak boleh mentadbir.

 

DAY 2: Lake Toba - Pulau Samosir - Air Terjun Piso-Piso - Berastagi

Sejurus sarapan di hotel, kami terus check out dan simpan beg di kereta. Selepas itu kami berjalan kaki ke perlabuhan untuk menaiki bot ke Pulau Samosir

Sebelum ke Pulau Samosir, kami beli buah Manggis dan makan atas bot

Itulah Pulau Samosir. Perjalanan bot ke sana mengambil masa 45 minit.

Ni la peta keseluruhan Lake Toba. Besarkan? Di tengah-tengah tulah Pulau Samosir

Di Pulau Samosir terdapat banyak kedai di kiri kanan jalan menjual cenderamata untuk dibawa pulang. Kalau anda tak berminat untuk membeli macam saya, saya syorkan anda cuma senyum dan ucapkan terima kasih sahaja sambil berjalan terus.

 Jika tidak anda akan ditarik sambil penjual meneriak harga pecah telur. Apa tu? Harga pecah telur ialah harga pertama untuk mereka start menjual sebab mereka belum dapat sebarang jualan lagi pada hari itu. Selalunya masa inilah kita boleh mintak harga murah tapi janganlah tekan sampai rugi peniaga ni. 

Di sini juga terdapat kubur pembesar dan para pahlawan kaum Batak di pulau ini. Mayat mereka dikumpul begini supaya kaum tersebut atau pelawat boleh pay respect pada mereka.

Inilah Adi, Pemandu pelancing kami yang sporting. Untuk masuk ke dalam kawasan perkuburan ini, Kami dikehendaki memakai kain selempang untuk memasuki makam ini

Gambar cicak ni ada di mana-mana kat kawasan Lake Toba. Ianya mewakili kaum batak which bermaksud mereka ni merupakan pengembara dan boleh hidup di mana-mana sahaja. Sama seperti seekor Cicak.  

Buah dada di bawah Cicak itu bermaksud walau di mana sahaja mereka ini mengembara & merantau, bila dah berjaya, mereka akan tetap pulang ke pangkuan ibu mereka. Menurut kata Adi, jika kaum batak inginkan seorang isteri, mereka akan mencari perempuan yang berbuah dada besar. 

Kerana mengikut kepercayan mereka, wanita tersebut akan memberikan banyak anak dan boleh menyusukan anak mereka dengan cukup. Average anak untuk sesebuah keluar adalah 8 ke atas.

Seterusnya kami ke Muzium kaum Batak. Di sini tersimpanya barang-barang khazanah serta replika rumah mereka.

Kami kemudian kembali ke Parapat dengan menaiki bot dan terus mulakan perjalanan kami ke Berastagi. Perjalanan ini mengambil masa dalam 4 jam. Jujur saya katakan, perjalanan di sekitar Medan ini amat mencabar kerana dengan jalan yang sempit, mereka boleh memotong dengan selamba with consideration from both parties.

Itu saya memang respect. Dan anda akan biasa dengan bunyi hon. Ini gambar budak sekolah menaiki bas. Betul-betul naik atas bas. Ada juga yang berjalan kaki. Nampak jauh bila berjalan tapi best sebab udara yang sejuk.

Sambil menikmati perjalanan dengan yang view yang cantik, kami berhenti sekejap untuk menikmati Teh Halia untuk segarkan badan. Memang pure Halia sampai semua orang terkeluarla angin kus-kus dari badan.

Pidot menikmati sepiring Teh Halia kerana nak cepat sejuk. Kami juga diberikan pisang goreng bersulamkan air panas ni.


Salah satu perjalanan turun ke tempat Lunch kami. Subhanallah, permandangan yang cantik sampai tak boleh nak digambarkan melalui gambar yang kami ambil. Menurut Adi, ada yang beritahu beliau bahawa permandangan di sini hampir serupa dengan permandangan di New Zealand.

Pit Stop makan kami nun jauh di bawah sana. Sebenarnya dalam Itinerary kami sepatutnya makan di Parapat, tapi kami disyorkan oleh Adi satu tempat best for lunch. Terus kami ke sini.


Lawa  kan?



Antata lauk kami. Udang galah sweet sour


Ni favourite saya. Talapia Bakar. Sedap yang amat sebabnya ianya fresh dan tak hanyir.

 Selesai makan, kami meneruskan perjalanan kami ke Air Terjun Piso-Piso

Lawa kan? Ianya dikatakan satu-satunya air terjun dari perut bumi dan bukan dari sungai. Ada anak tangga turun sampai ke bawah. Ada 1,000 anak tangga tapi kami sampai setengah jalan sahaja kerana hujan turun dengan tiba-tiba. Berlari pecut kami naik ke atas tercungap-cungap sambil minta nyawa.

 Hilang haus kami sekejap.

Sampai ke Berastagi, singgah sebentar ke Pasar Buah. Buah di sini semuanya fresh dari Berastagi. Ada Epal, Anggur, Limau, Strawberry, Delima, Salak & sayur-sayuran. Sini pun ada tempat jualan souvenior untuk dibawa balik.

Hotel penginapan di Berastagi. Hotel Green Garden

Bilik kami mengadap swimming pool. Kerana sejuk sangat, saya tak mandi la.

Makan kami di Restoran Puncak. Asalnya nak makan Bebek atau Itik tapi stok habis daa. Jadi kami makan je la apa yang ada. Sedap juga.

 

DAY 3: Berastagi - Medan

Sarapan pagi di Hotel. Semua kepenatan kerana pada pukul 3.30 pagi, kami dikejutkan dengan satu gegaran yang amat kuat. Dengan keadaan mamai, saya ingatkan ada lori besar tengah lalu di kawasan hotel. Tiba-tiba teringat kami dikawasan kawah gempa bumi. 

Kuat jugalah gegarannya dalam seminit sehinggakan semua lampu di Hotel terpadam. Antara pukul 3.30 - 6.30 pagi tu memang ada beberapa gegaran susulan tetapi tak sekuat gegaran pertama tadi.

5.2 Skala Ricter jugala. Satu experience yang tidak akan saya lupakan.

Habis sarapan kami terus check-out untuk meneruskan perjalanan kami ke Bandar Medan pula. Dalam perjalanan antara pit stop kami adalah makan Jagung Bakar

Sedap wooo Jagung Bakar ni. Nak-nak makan masa sejuk-sejuk ni.

Sejuk sangat sampai cakap keluar asap. Makanya tutupla seluruh kepala. Maklumla, tiada penebat.

Pit stop kedua. Makan Durian lagi. Hantu-hantu GBO ni selagi ada makanan tepi jalan, memang tak akan bagi chance. Semua kena rembat. Dan kami tidak menyesal sebab durian ni memang sedap. Kami makan dalam 11 biji dengan harga RM8 sebiji with gratis 1 biji.

 
Setibanya kami ke Medan, kami terus pergi ke Istana Sultan Ma'Moen Al-Rasyid. Banyak sejarah mengenai Istana ini sehinggalah kesultanannya.

Bergambar kami GBO di kerusi DiRaja

Mana boleh kalau tak ambil gambar atas kerusi kan? 

Kami seterusnya solat Zohor dan Jamak Asar sekali di Masjid Raya Al-Mashun

Keadaan dalam Masjid

 Gambar kenangan di hadapan Masjid

Selepas Solat, kami dibawa ketempat jual kain batik. Kalau pandai tawar boleh dapat murah. Kemudian kami ke Mall yang berdekatan untuk menghabiskan sisa-sisa membeli belah jika ada.

Kami terus check-in di Hotel Impression. Hotel baru ni

Makan malam kami dimulakan dengan Sate Padang 

Kemudian kami makan nasi dengan bermacam-macam lauk termasukla Ikan & Ayam bakar. 

Since malam masih muda, kami minta Adi bawa kami ketempat Murtabak yang tersedap di Medan. Murtabak di Indonesia ada dua jenis. Satu Murtabak Manis dan satu lagi Murtabak Telur/Mesir.

Inilah Murtabak Manis. Sebenarnya ianya merupakan Apam Balik. Tapi sini nipis sedikit dan intinya sedap-sedap. Saya memilih inti Jagung dan Keju. Memang sedap yang amat. 

Ini pula Murtabak Mesir. Ianya ada telur daging dan sayur-sayuran. Digoreng dengan minyak yang banyak sampai ranggup. Ni pun sedap sangat.


DAY 4: Medan City Tour - Kuala Namu - KLIA2


Salah seorang dari GBO datang ke Medan ada misi tersendiri. Dia ada bawa sedikit sumbangan ke rumah anak yatim di sini. So kami pun sumbangla sikit untuk meringankan beban rumah anak yatim di Medan ini.

Selepas Sarapan, Kami check-out dan terus menuju ke Zulaikha Bika Ambon. Di sini ada jual kek-kek dan kuih Bingka bermacam rasa. 

Ada bermacam-macam tester sebelum kita nak beli 

Setiap belian boleh dibungkus dengan kotak supaya senang nak dibawa pulang. 

Penjelajahan kami diteruskan dengan pit stop makan macam biasa. Makanan yang dipilih, Bakso. Sedap 

 Seterusnya kami perkena kopi di Medan

Sessi mengopi saya memilih Avacado Coffee. Memang sedap! 

Sebelum kita kemana-mana, kami berhenti solat Zohor dan Jamak Asar di Masjid berdekatan. 

Seterusnya our next eating rendezvous, di Tahu Sumedang Renyah. Tempatnya berada di dalam perjalanan balik ke Airport di Kuala Namu.

Tahu ni agak famous di Bandung. Kat sini ada beberapa lagi yang digoreng bersama Tahu Sumedang 

Habis Tahu Sumedang, singgah sebentar di gerai Tebu pulak 

Dan sessi makan kami diakhiri dengan Bebek Bakar di Restoran Mbok Ijem. Ni pun sedap. Satu jalan ke Airport juga.

Rupanya, pandai juga kami berhenti dari makan. Kalau tidak melantak ajela kerjanya. Overall kami rasa berbaloi trip kami kali ini. Bye-Bye semua.


Summary


1. Pada pandangan saya jika anda hendak ke Medan, Ambil sahaja pakej 4 hari 3 malam. Itu sahaja dah dapat cover tempat-tempat wajib yang perlu anda pergi

2. Jangan pergi waktu weekend atau cuti. Jika tidak kawasan ini memang ramai.

3. Tempat di sini memang best terutamanya di Lake Toba dan Berastagi. Tempat yang cantik, segar dan indah. A place you must go.

4. Ada banyak pakej mengikut berapa orang dan hotel mana nak duduk. Pada kami, duit kami sebanyak RM500 cukup untuk kami menikmati segalanya yang terdapat di Medan. Jika anda berminat dengan perkhidmatan yang kami guna, bolehlah contact Pak Ibrahim di +62 811-616-289. Whatsapp je senang.

5. Kepada mereka yang tak tahan sejuk, bawala baju sejuk sebab di Lake Toba & Berastagi memang sejuk. Terutamanya bila hujan turun.

6. Jika anda pergi beramai-ramai, saya syorkan supaya ada seorang daripada anda mengutip 300,000 Rupiah seorang, lebih kurang RM100 dan dijadikan pool money. Duit ni akan digunakan jika kita nak membeli sesuatu sama-sama seperti Buah, Kuih, Minuman dan lain-lain. Kami panggil ini sebagai duit kerajaan.

7. Di Indonesia, memberi tip adalah perkara biasa. Jadi keluarkan sedikit untuk memberi tip apabila ada orang berbakti dengan anda. Jangan lupa untuk tip Pak Supir anda bila balik nanti.

8. Berhati-hati bila makan di area Lake Toba & Berastagi kerana kawasan itu ramai bukan beragama Islam. Bukan seperti Medan, Masjid ada di mana-mana. Nak selamat, berbincanglah dengan Pak Supir anda.

9. Akhir sekali, jangan lupa makan supplement semasa travel. Kerana ianya akan membantu anda untuk bertenaga sepanjang masa. Bukan apa, nanti bila kita berjalan banyak kemudian penat padahal ada banyak lagi tempat kita boleh lawati...rugi woo. Untuk saya, semestinya Shaklee menjadi pilihan kerana ianya natural and proven. 

Saya syorkan anda ke Medan dengan isteri atau kawan-kawan yang menghargai keindahan ciptaan tuhan. Pasti tidak rugi. Berbaloi-baloi. Kerana motto untuk orang yang suka berjalan ni "Janganlah kita menjadi pelancong tapi jadilah pengembara"......Selamat bercuti semua.

Jika anda suka akan sharing ini, mohon like and sharekan pada yang lain semoga ramai lagi yang dapat manfaat dari perkongsian ini. Saya doakan anda kaya & berjaya....

Wassalam


~Daddy Shahab~


12 comments:

  1. 4D/3N MEDAN LAKE TOBA TOUR INDONESIA.
    01 Night Parapat, 01 Night Berastagi, 01 Night Medan
    ---------------------------------------------
    DAY 1 : Kualanamu Airport Medan – Parapat ( L,D )
    Arrive at Kualanamu International Airport Medan, greeting service with Tour Guide. Stop at licensed money changer and to buy simcard/top up. Transfer to local restaurant for lunch. After lunch proceed to Parapat Lake Toba, drive along the beautiful road which offer the endless view of rubber, palm oil, cocoa plantation and paddy fields. Enroute stop at Patent Shop for buying local food products named Teng Teng, Ting Ting, etc. and then proceed to Parapat. Arrive at Parapat Lake Toba , check in to Hotel for accommodation. Dinner at Hotel. Free Program .

    DAY 2 : Parapat – Samosir - Sipiso-piso - Berastagi ( B,L,D )
    After breakfast at Hotel, cruise the Lake Toba by Ferry Boat about 45 minutes for visiting Tomok Village to see the old grave stone of King Sidabutar ( for FIT), ( For GIT) continued to visit Ambarita Village to see the old chairs stone and execution place made by King Siallagan. Back to Parapat transfer to local restaurant for lunch. After lunch tour continued to Berastagi. Enroute stop at Simarjarunjung to enjoy Ginger Tea and Pisang Goreng (Personal account). Stop at Sipiso Piso waterfall to see the waterfall about 110 meters and to see the extraordinary view of Lake Toba from Northern. Proceed to Berastagi upon arrival at Berastagi visit Central Fruits Market for buying tropical fruits and flowers. Check in to Hotel, dinner at Hotel.

    DAY 3 : Berastagi – Medan ( B,L, D)
    Breakfast at Hotel back to Medan via Sibolangit and Sembahe about 2 hours drive. Arrive in Medan visit Maimoon Palace to see the Palace Of Sulthan Deli which built in 1888, an then visit Souvenirs and Batik Shops. Lunch at local restaurant. After lunch visit Medan Mall. If you want to do branded shopping we will take you Sun Plaza (Sogo) or Plaza Medan Fair. Afternoon check in to Hotel, dinner at local restaurant.

    DAY 4 : Medan - Kualanamu Airport ( B )
    Breakfast at Hotel, then free and easy until transfer to Airport for your next destination. Friendly and Religius your holiday.

    Include :
    Hotel and breakfast, lunch 3x, dinner 3x, transport+driver+BBM, ferry boat to samosir island, Entrance fee and ticket objek wisata, parking, tol /Highway

    Not included :
    Optional programs, tipping driver and tour guide.

    Thanks/Regard
    Akfansyah tour guide Medan Sumatra Utara - Indonesia.
    Telf // WhatsApp : +6281262388907
    Facebook : Akfan
    Instagram : Akfansyah Lubis
    Email : akfansyah123@gmail.com
    Web : www.packageholidayindonesia.com
    Provide # package tour # Adventure # Tracking & Haiking # Rafting #

    ReplyDelete
  2. 4D/3N MEDAN LAKE TOBA TOUR INDONESIA.
    01 Night Parapat, 01 Night Berastagi, 01 Night Medan
    ---------------------------------------------
    DAY 1 : Kualanamu Airport Medan – Parapat ( L,D )
    Arrive at Kualanamu International Airport Medan, greeting service with Tour Guide. Stop at licensed money changer and to buy simcard/top up. Transfer to local restaurant for lunch. After lunch proceed to Parapat Lake Toba, drive along the beautiful road which offer the endless view of rubber, palm oil, cocoa plantation and paddy fields. Enroute stop at Patent Shop for buying local food products named Teng Teng, Ting Ting, etc. and then proceed to Parapat. Arrive at Parapat Lake Toba , check in to Hotel for accommodation. Dinner at Hotel. Free Program .

    DAY 2 : Parapat – Samosir - Sipiso-piso - Berastagi ( B,L,D )
    After breakfast at Hotel, cruise the Lake Toba by Ferry Boat about 45 minutes for visiting Tomok Village to see the old grave stone of King Sidabutar ( for FIT), ( For GIT) continued to visit Ambarita Village to see the old chairs stone and execution place made by King Siallagan. Back to Parapat transfer to local restaurant for lunch. After lunch tour continued to Berastagi. Enroute stop at Simarjarunjung to enjoy Ginger Tea and Pisang Goreng (Personal account). Stop at Sipiso Piso waterfall to see the waterfall about 110 meters and to see the extraordinary view of Lake Toba from Northern. Proceed to Berastagi upon arrival at Berastagi visit Central Fruits Market for buying tropical fruits and flowers. Check in to Hotel, dinner at Hotel.

    DAY 3 : Berastagi – Medan ( B,L, D)
    Breakfast at Hotel back to Medan via Sibolangit and Sembahe about 2 hours drive. Arrive in Medan visit Maimoon Palace to see the Palace Of Sulthan Deli which built in 1888, an then visit Souvenirs and Batik Shops. Lunch at local restaurant. After lunch visit Medan Mall. If you want to do branded shopping we will take you Sun Plaza (Sogo) or Plaza Medan Fair. Afternoon check in to Hotel, dinner at local restaurant.

    DAY 4 : Medan - Kualanamu Airport ( B )
    Breakfast at Hotel, then free and easy until transfer to Airport for your next destination. Friendly and Religius your holiday.

    Include :
    Hotel and breakfast, lunch 3x, dinner 3x, transport+driver+BBM, ferry boat to samosir island, Entrance fee and ticket objek wisata, parking, tol /Highway

    Not included :
    Optional programs, tipping driver and tour guide.

    Thanks/Regard
    Akfansyah tour guide Medan Sumatra Utara - Indonesia.
    Telf // WhatsApp : +6281262388907
    Facebook : Akfan
    Instagram : Akfansyah Lubis
    Email : akfansyah123@gmail.com
    Web : www.packageholidayindonesia.com
    Provide # package tour # Adventure # Tracking & Haiking # Rafting #

    ReplyDelete
  3. paccage medan tour
    sila whatsapp
    +6282160211106
    atau email hamzahsaragih@ymail.com
    harga murah dan layanan terbaik

    ReplyDelete
  4. 4D/3N MEDAN LAKE TOBA TOUR
    01 Night Parapat, 01 Night Berastagi, 01 Night Medan

    Kualanamu Airport Medan – Parapat ( L,D )
    Day 1
    Arrive at Kualanamu International Airport Medan, greeting service with Tour Guide. Stop at licensed money changer and to buy simcard/top up. Transfer to local restaurant for lunch. After lunch proceed to Parapat Lake Toba, drive along the beautiful road which offer the endless view of rubber, palm oil, cocoa plantation and paddy fields. Enroute stop at Patent Shop for buying local food products named Teng Teng, Ting Ting, etc. and then proceed to Parapat. Arrive at Parapat Lake Toba , check in to Hotel for accommodation. Dinner at Hotel. Free Program .

    Parapat – Sipiso-piso - Berastagi ( B,L,D )
    Day 2
    After breakfast at Hotel, cruise the Lake Toba by Ferry Boat about 45 minutes for visiting Tomok Village to see the old grave stone of King Sidabutar ( for FIT), ( For GIT) continued to visit Ambarita Village to see the old chairs stone and execution place made by King Siallagan. Back to Parapat transfer to local restaurant for lunch. After lunch tour continued to Berastagi. Enroute stop at Simarjarunjung to enjoy Ginger Tea and Pisang Goreng (Personal account). Stop at Sipiso Piso waterfall to see the waterfall about 110 meters and to see the extraordinary view of Lake Toba from Northern. Proceed to Berastagi upon arrival at Berastagi visit Central Fruits Market for buying tropical fruits and flowers. Check in to Hotel, dinner at Hotel.

    Berastagi – Medan Shoping - Medan ( B,L, D)
    Day 3
    Breakfast at Hotel back to Medan via Sibolangit and Sembahe about 2 hours drive. Arrive in Medan visit Maimoon Palace to see the Palace Of Sulthan Deli which built in 1888, an then visit Souvenirs and Batik Shops. Lunch at local restaurant. After lunch visit Pasar Ikan Lama (traditional market) and Medan Mall. If you want to do branded shopping we will take you Sun Plaza (Sogo) or Plaza Medan Fair. Afternoon check in to Hotel, dinner at local restaurant or Hotel.

    Medan - Kualanamu Airport ( B )
    Day 4
    Breakfast at Hotel, then free and easy until transfer to Airport for your next destination. Friendly and Religius your holiday.

    Include:
    Hotel and breakfast, lunch 3x, dinner 3x, transport+driver+BBM, Ferry boat to samosir island, entrance fee to object wisata, parking.

    Ekslude:
    Optional programs, tipping driver and tour guide.

    Thanks/Regards
    Akfansyah
    Tour guide Medan Sumatra Utara - indonesia. Telp//WhatsApp : +6281262388907.
    Facebook. : Akfan
    Instagram : Akfansyah
    Email : nuansaindahtour19@gmail.com
    Web : www.nuansaindahtour.com
    Melayani # package tour # Adventure # Tracking & Haiking # Rafting #

    ReplyDelete
  5. Salam tuan dan puan....
    Siape yang nak melancong kat Medan sila wasap +6281262388907
    Harga terjangkau dan layanan terbaik.
    Email : nuansaindahtour19@gmail.com
    www.nuansaindahtour.com

    ReplyDelete
  6. Itinerary 4d 3n, MEDAN LAKE TOBA ~ KOLAM ABADI TOUR
    ----------------------------------------
    Day 1: kualanam - lake toba ( L,D )
    # pick-up kualanamu airport
    # continue the trip to lake toba
    # lunch
    # visiting the typical souvenir shop of pematang Siantar Made from mashed Beans
    # continue the trip to parapat
    # dinner & check-in hotel

    Day 2: parapat - Samosir - Berastagi ( B,L,D )
    # breakfast at the hotel
    # continue the trip to Fery boat
    # samosir tour
    Back to Parapat and lunch
    # continue the trip to berastagi and enjoy the beauty of lake toba from the bas
    # view of Tanjung unta
    # beautiful scenery of simarjarunjung hill
    # eat fried banana and drink ginger tea ( pay for yourself )
    See the view of sipiso-piso waterfall
    # continue the trip to berastagi
    # fruit market
    # dinner & check-in

    Day 3: Berastagi - kolam abadi ( B,L,D )
    # breakfast at the hotel
    # continue on to kolam abadi ( pay 80k/person, yourself )
    # shower-bath inkolam abadi
    # lunch at kolam abadi
    # rafting to the siteroh-teroh waterfall
    # dinner and return to the hotel

    Day 4: Medan city tour - kualanamu airport ( B )
    # breakfast at the hotel and check-out
    # shopping souvenir, telekung and batik
    # transfer to the airport for your flight home .... END OF SERVICE

    Include:
    Hotel and breakfast, lunch 3x, dinner 3x, transport, Fery boat to Samosir island, entrance fee to object wisata, parking, highway

    Ekslude:
    Optional programs, topping driver and tour guide

    Thanks//Regards
    Akfansyah
    Tour guide Medan Sumatera Utara-Indonesia. Telp//WhatsApp : +6281262388907
    Facebook : Akfan
    Instagram : Akfansyah Lubis
    Email : nuansaindahtour19@gmail.com
    Web : www.nuansaindahtour.com
    Melayani # package tour # Adventure # Tracking & camping # Rafting #

    ReplyDelete

  7. Itinerary 4d 3n, MEDAN LAKE TOBA ~ KOLAM ABADI TOUR
    ----------------------------------------
    Day 1: kualanam - lake toba ( L,D )
    # pick-up kualanamu airport
    # continue the trip to lake toba
    # lunch
    # visiting the typical souvenir shop of pematang Siantar Made from mashed Beans
    # continue the trip to parapat
    # dinner & check-in hotel

    Day 2: parapat - Samosir - Berastagi ( B,L,D )
    # breakfast at the hotel
    # continue the trip to Fery boat
    # samosir tour
    Back to Parapat and lunch
    # continue the trip to berastagi and enjoy the beauty of lake toba from the bas
    # view of Tanjung unta
    # beautiful scenery of simarjarunjung hill
    # eat fried banana and drink ginger tea ( pay for yourself )
    See the view of sipiso-piso waterfall
    # continue the trip to berastagi
    # fruit market
    # dinner & check-in

    Day 3: Berastagi - kolam abadi ( B,L,D )
    # breakfast at the hotel
    # continue on to kolam abadi ( pay 80k/person, yourself )
    # shower-bath inkolam abadi
    # lunch at kolam abadi
    # rafting to the siteroh-teroh waterfall
    # dinner and return to the hotel

    Day 4: Medan city tour - kualanamu airport ( B )
    # breakfast at the hotel and check-out
    # shopping souvenir, telekung and batik
    # transfer to the airport for your flight home .... END OF SERVICE

    Include:
    Hotel and breakfast, lunch 3x, dinner 3x, transport, Fery boat to Samosir island, entrance fee to object wisata, parking, highway

    Ekslude:
    Optional programs, topping driver and tour guide

    Thanks//Regards
    Akfansyah
    Tour guide Medan Sumatera Utara-Indonesia. Telp//WhatsApp : +6281262388907
    Facebook : Akfan
    Instagram : Akfansyah Lubis
    Email : nuansaindahtour19@gmail.com
    Web : www.nuansaindahtour.com
    Melayani # package tour # Adventure # Tracking & camping # Rafting

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum semua. Kami adalah organisasi yang menyediakan perkhidmatan tour di sekitar Medan, Berastagi dan Danau Toba. Kami adalah organisasi langsung dari Medan, Indonesia. Tiada agen bagi memastikan anda mendapat harga yang terbaik. Pakej kami adalah fleksible bergantung kepada permintaan anda seperti tempoh bercuti dan lokasi yang anda mahu tuju. Pakej kami biasanya merangkumi makanan (makan pagi di hotel, makan tengahari dan makan malam) sepanjang tour, kemudahan pengangkutan, hotel dan pemandu pelancong yang berpengetahuan tentang sejarah di sekitarnya. Fi dan bayaran parking yang dikenakan di kawasan-kawasan tumpuan pelancong juga di bawah tanggungjawab kami. Untuk pengetahuan anda, terdapat sangat banyak sekatan fi oleh penduduk setempat. Jadi anda tidak perlu risau berkenaan dengan kos yang tidak diingini. Kami menyediakan tentatif perjalanan yang khas untuk setiap tetamu kami bagi kepuasan dan kesesuaian masa.

    Untuk contoh tentatif perjalanan, klik link di bawah:

    https://facebook.com/pg/herrycutibajetmedan/reviews

    Email:
    herrycutibajetmedan@gmail.com

    Call/WhatsApp:
    ( Herry )
    https://api.whatsapp.com/send
    phone=6281397880156

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum…
    Nice entry!!!
    .Mohon izin tuan tanah untuk promote service kami..
    Kami menawarkan pelbagai pakej menarik ke Medan, Bukittinggi Padang,Pekanbaru,Bandung,Bali,Lombok,Aceh, dan lain2 destinasi popular untuk anda.Semua urusan kami lakukan.Dari urusan tiket kapalterbang,hotel,transport,makan dan pemandu pelancong semua kami sediakan untuk anda.Untuk group yang besar di alu alukan.Harga menarik menanti anda.Harga ground arrangement yang paling minima dan service yang tip top!!
    Tak perlu bersusah payah menguruskan group anda.Berikan senarai nama peserta dan tarikh perjalanan dan semua kami uruskan.Urusan di lakukan di Malaysia.Mudah dan selamat.Temujanji untuk urusan group yang besar juga boleh diatur.Semua urusan di lakukan di Malaysia sahaja.Minima berdua sahaja pun boleh!! JAMINAN KEPUASAN UNTUK ANDA!!!
    Hubungi saya di talian 0126665436 atau lihat di blog saya untuk maklumat lanjut.Banyak maklumat berguna untuk panduan anda.
    http://freelancetour.blogspot.com

    ReplyDelete
  10. Belum Pernah Melancong Ke Aceh? Kami Mempunyai Pakej Percutian Ke Aceh & Sabang Murah Terbaik.

    Aceh adalah sebuah negri yang menjalankan Syariat Islam. Negeri Aceh ini pernah diterpa musibah Tsunami pada tahun 2004.

    Namun kini Aceh telah bangkit dan meninggalkan pelbagai tempat lawatan menarik.

    Kami adalah agency Percutian Aceh & Sabang Murah Terbaik di Bandar Aceh. Sila pilih Pakej Percutian Bajet Aceh & Sabang Murah Terbaik pada website kami dibawah ini:


    Home Page :

    www.percutianbajetaceh.com

    Email : toursaceh@gmail.com

    Call / Whatsapp : +6285361601061

    ReplyDelete
  11. Itinerary 4d 3n, MEDAN LAKE TOBA ~ KOLAM ABADI TOUR
    ----------------------------------------
    Day 1: kualanam - lake toba ( L,D )
    # pick-up kualanamu airport
    # continue the trip to lake toba
    # lunch
    # visiting the typical souvenir shop of pematang Siantar Made from mashed Beans
    # continue the trip to parapat
    # dinner & check-in hotel

    Day 2: parapat - Samosir - Berastagi ( B,L,D )
    # breakfast at the hotel
    # continue the trip to Fery boat
    # samosir tour
    Back to Parapat and lunch
    # continue the trip to berastagi and enjoy the beauty of lake toba from the bas
    # view of Tanjung unta
    # beautiful scenery of simarjarunjung hill
    # eat fried banana and drink ginger tea ( pay for yourself )
    See the view of sipiso-piso waterfall
    # continue the trip to berastagi
    # fruit market
    # dinner & check-in

    Day 3: Berastagi - kolam abadi ( B,L,D )
    # breakfast at the hotel
    # continue on to kolam abadi ( pay 80k/person, yourself )
    # shower-bath inkolam abadi
    # lunch at kolam abadi
    # rafting to the siteroh-teroh waterfall
    # dinner and return to the hotel

    Day 4: Medan city tour - kualanamu airport ( B )
    # breakfast at the hotel and check-out
    # shopping souvenir, telekung and batik
    # transfer to the airport for your flight home .... END OF SERVICE

    Include:
    Hotel and breakfast, lunch 3x, dinner 3x, transport, Fery boat to Samosir island, entrance fee to object wisata, parking, highway

    Ekslude:
    Optional programs, topping driver and tour guide

    Thanks//Regards
    Akfansyah
    Tour guide Medan Sumatera Utara-Indonesia. Telp//WhatsApp : +6281262388907
    Facebook : Akfan
    Instagram : Akfansyah Lubis
    Email : nuansaindahtour19@gmail.com
    Web : www.nuansaindahtour.com
    Melayani # package tour # Adventure # Tracking & camping # Rafting #

    ReplyDelete
  12. ASSALLAMU ALLAIKUM ……… WR WB ………….
    WE ARE COMING BACK …… WE ARE READY TO HANDLE YOUR TRIP
    COVID -19 HAS BEEN GONE …. !!!

    MINTA IZIN NAK IKUT PROMOTE KAT BLOG TUAN / PUAN
    HORAS … !!! JOM KE MEDAN … !!! JOM KE DANAU TOBA … !!!

    KAMI DARI TIARA TOURS INDONESIA, ADALAH AGENCY PELANCONGAN BERLECENSED & PROFESIONAL.
    DI MASA LEPAS SEBELUM COVID-19 KAMI BERJAYA DAN AHLI DALAM MENGURUS LAWATAN PAKEJ KE INDONESIA, TERMASUK MENGURUS LAWATAN KAPAL PESIAR (CRUISE SHIP).
    SYARIKAT PELANCONGAN KAMI SEBELUM COVID-19 TELAH MENGURUS 5.000 ORANG PELANCONG DARI KERAJAAN : MALAYSIA, SINGAPORE, THAILAND, DAN DARILUAR NEGARA EROPAH YANG MELAWAT KE INDONESIA.


    PAKEJ LAWATAN SEPERTI PAKEJ KE MEDAN, LAKE TOBA, BERASTAGI , HIKING & TRACKING , PADANG, BUKIT TINGGI, BANDA ACEH, PULAU SABANG, JAKARTA, BANDUNG, YOGYAKARTA, BALI ISLAND, LOMBOK, MAKASAR, BUNAKEN, MANADO, TORAJA DAN PULAU NIAS, SEMUA KAMI TEMPAH DENGAN HARGA MERANARIK DAN BEBRBALOLOI.
    DISINI SILA TENGOK DI http://traveltiara.blogspot.com, SEMUA GAMBAR – GAMBAR COSTUMERS YANG KAMI URUSKAN KE INDONESIA DAN SILA LETAK KOMENT.
    PELANCONG BISA JUGA MENIKMATI MAKANAN ENAK DI TEMPAT KAMI DI WISATA KULINER TIARA. TERSEDIA NASI AYAM PENYET / NASI AYAM GEPREK ATAU MENU LAIN SEPERTI ; NASI GORENG SEA FOOD, NASI GORENG HONGKONG, NASI GORENG MEXICO, NASI GORENG NENAS, SPAGETHI BLOGNESS KEJU, DAN BERBAGAI MACAM MENU LAIN. SILA DICOBA MASAKAN DI WISATA KULINER TIARA. SEMUA MAKANAN HALAL 100 %
    SILA CONTACT DAN TEMPAH PAKEJ DI :
    TIARA TOURS INDONESIA & CAR RENTAL SERVICE
    JLN. PANGLIMA DENAI NO. 76 MEDAN, 20227
    LICENSED : 503/508.SK/IUP/BPW/MM/2011
    TAX NO : 36 555 970 7 122 000
    TEL/FAX : +6261 - 733 59 765
    EMAIL : infotiaratours@gmail.com
    HP / WA +6281383535091
    HP / WA +6285358982828
    HP / WA +6285762820068

    TERSEDIA LAYANAN SEWA KERETA DAN BUS PERSIARAN :
    TOYOTA AVANZA (05 ORANG )
    INOVA REBORN (05 ORANG )
    ISUZU ELF (11 ORANG )
    ISUZU ELF LONG (14 SEATER)
    TOYOTA HIACE (11 ORANG )
    MEDIUM BUS ( 27 ORANG )
    BUS PERSIARANG (40 0RANG )

    ReplyDelete