Follow Us @kamharyatie

Sunday, 4 August 2019

DIDIK HATI UNTUK TIDAK MENGHAKIMI ORANG LAIN



Lately, saya rasa, life ni sangat seronok, sebab ada banyak challenge. Saya dari dulu bekerja in a project based. Banyak projek saya dah involved dalam 23 buah projek sejak 18 tahun yang lalu.

Macam-macam perangai team member yang kita kenal. Dalam banyak-banyak pengalaman bekerja in a team, ada satu perkara yang saya belajar semalam.

Benda ni sangat-sangat penting untuk kita tengok balik dan didik diri kita sebelum kita menghakimi orang lain.
.
🤔 Dia balik kerja on time, kita ingat dia tak banyak kerja.
🤔 Dia punya task banyak dah siap, kita ingat kerja dia senang.
🤔 Dia tak banyak komplen, kita ingat dia takde masalah langsung dengan kerja dia.
🤔 Dia gaji besar, kita ingat dia kesayangan majikan.
🤔 Dia naik pangkat naik gaji, kita ingat ni mesti sebab dia pandai bodek bos.


Kita tak tahu kisah orang.

😌Dia balik kerja on time sebab dia tahu membezakan komitmen keluarga dan kerjaya. Tapi nanti tengah malam lepas semua anak-anak dah tidur, dia bangun semula untuk siapkan kerja yang tertangguh tadi.

😌Dia punya task banyak dah siap sebab dia work smart, not work hard. Padahal task dia tu sangat kompleks, yang tak semua orang boleh buat, even kita sendiri pun belum tentu mampu untuk buat.

😌Dia tak banyak komplen, sebab dia tak fokus pada masalah, tapi fokus kepada penyelesaian. Sebab tu banyak masalah dia dapat selesaikan.

😌Dia gaji besar, sebab tanggungjawab dan amanah dia terhadap syarikat lebih berat dari tanggungjawab kita, dan dia ada kemahiran dan kelebihan yang kita takde.
 
😌Dia naik pangkat naik gaji, kita tak tahu selama ni, dah bertahun-tahun skop kerja dia melebihi dari pangkat dia sekarang, tapi dia tak pernah bising sebab nawaitu dia bekerja kerana Allah, bukan sebab duit semata-mata.

Mudah sangat pemikiran kira judge orang
Mudah sangat kita berkira-kira kita lebih tahu dari orang lain.
Mudah sangat kita kata cara dia salah.

Didiklah hati kita untuk sentiasa bersangka baik. Kita takkan pernah tahu, mungkin amalan-amalan rohani dia, yang membuatkan Allah banyak beri kelebihan dalam hidup dia.

Fokus pada jalan kita. Jangan fikir apa yang orang lain dapat. Tapi fokus pada apa yang diri kita boleh contribute dan beri manfaat pada orang lain.

Betulkan nawaitu, ikhlas kan hati. Jangan mengharapkan balasan manusia, tapi mengharaplah pada Allah semata-mata.

Sebab manusia takkan mampu beri apa-apa, hanya Allah sahaja yang mampu beri segala-galanya.

Lots of LOVE,


No comments:

Post a comment