Follow Us @kamharyatie

Friday 29 January 2021

LAWAN COVID DENGAN NUTRISI LENGKAP MELALUI SUPLEMEN SHAKLEE



 

Anda tahu tak, kita sebenarnya mampu untuk melawan virus Covid-19. Kalau tengok, kadar kesembuhan lebih tinggi dari kadar kematian. Ini bermakna, badan kita mampu melawan jangkitan Covid-19. Tetapi dengan syarat, badan kita mesti mempunyai sistem imun yang cukup kuat.

Kebanyakan kes kematian Covid adalah mereka yang ada sejarah PENYAKIT KRONIK seperti  KENCING MANIS & DARAH TINGGI, golongan warga emas. Mereka ini mempunyai SISTEM IMUN BADAN yang RENDAH.
 
Setakat ini, Covid19 ni masih takde ubat. So sistem imun yang kuat sangat penting untuk badan kita sendiri yang lawan jangkitan. Kalau ada family kita yang menghidap PENYAKIT KRONIK contohnya mak & ayah, pastikan sekarang mereka ambil pemakanan yang ada NUTRISI LENGKAP yang dapat membantu KUATKAN SISTEM IMUN.
 

Kenapa perlu suplemen?

Angka COVID19 semakin hari semakin tinggi sekarang. Dijangka 5000 kes pada Mac 2021, tapi belum masuk Februari pun dah 5000 kes. Angka jangkitan yang tinggi ni seriously sangat merisaukan kita. Covid is everywhere. Kita tak nampak. Sebahagian yang dijangkiti sendiri clueless, tak tahu dapat jangkitan dari mana.

 

Sebab itu, sesiapa sahaja boleh dijangkiti. Cuma bezanya, bagi mereka yang mempunyai sistem imun yang kuat, mereka berjaya sembuh. malah tempoh penyembuhan berlaku dengan lebih cepat dari orang lain.

 

Kita perlu suplemen, sebab kita tak boleh pastikan pemakanan seharian kita mampu untuk provide jumlah nutrien yang betul2 badan kita perlu untuk menguatkan sistem imun badan kita.


Menurut Kajian 5889 kes COVID19 di Malaysia (Feb-Mei2020) yang diterbitkan oleh jurnal Lancet, faktor yang dikaitkan jangkitan serius adalah mereka yang:

1) Umur lebih 51tahun
2) Sakit Buah Pinggang.
3) Penyakit Paru-paru kronik.
4) Simtom demam, batuk, cirit, sesak nafas.
5) X- ray tak normal.
6) Ujian darah CRP (≥5 mg/dL) sewaktu kemasukan ke hospital.

Apa itu CRP?
C-Reactive Proteins ialah protein yang meningkat dalam darah apabila terdapat KERADANGAN. Protein CRP ini ditingkatkan oleh cytokine IL-6 yang dikaitkan dengan penerukan cobis  - Cytokine Storm.

Jadi, adalah mudah untuk mengatakan secara asasnya, cobis jadi teruk kerana cytokine IL-6 yang berlebihan. Jadi saya senaraikan beberapa suplemen yang terbukti mengawal  cytokine IL-6, seterusnya mengurangkan keradangan dan memantapkan imuniti badan. Insha Allah.

 

 

#1 Vitamin C

Vitamin C merupakan vitamin yang penting dalam badan. Badan kita diciptakan Allah, tidak dapat menghasilkan vitamin C sendiri apabila badan kita berada dalam keadaan stress. 

 

Berbanding kambing di padang, apabila mereka stress, mereka dapat menghasilkan ribuan mg Vitamin C untuk combat stress. Oleh kerana itu, sebagai manusia, kita perlu ambil Vitamin C dari sumber luar.

 

Vitamin C digunakan dengan banyaknya di China. Seawal bermulanya jangkitan Covid di Wuhan. WHO sendiri meletakkan vitamin C sebagai pilihan strategi melawan cobis di dalam "Coronavirus Roadmap" (page 36):

 

Fungsi Vitamin C:

- Dos tinggi membunuh kuman melalui reaksi Fenton.
- Vitamin C meningkatkan oksigen, kolagen dan agrecan dalam badan yang membantu pemulihan.
- Vitamin C juga meningkatkan penyerapan zat besiyang penting untuk imuniti badan.
- Vitamin C juga penting untuk pergerakan darah putih melawan kuman (neutrophil) ke organ paru-paru. 


Kenapa Vitamin C sangat-sangat penting?

Bila kena jangkitan, badan manusia makin kurang vitamin C. Vitamin C juga tidak dapat dihasilkan badan. Jadi pengambilan harian adalah sangat kritikal untuk imun yang sihat. Sebab itulah dos waktu sakit, dan dos waktu sihat berbeza. Kalau ikutkan Dr Norman, time sakit kena covid, kena ambil 6000mg, waktu sihat ambik sekitar 2000mg.


 

#2 Vitamin D

Bukan sekadar vitamin, ia juga merupakan satu pro hormone. Tugas hormone ini adalah penting dalam badan. Vitamin D juga dikenali sebagai Sunshine Vitamin. Vitamin D  dihasilkan oleh kolesterol bawah kulit kita dengan bantuan cahaya matahari.

 

Tapi sadly, sangat ramai orang kekurangan Vitamin D. Kita tak cukup terdedah kepada matahari di antara jam 10 pagi – 2 petang. Kebanyakan kita adalah indoor workers, apa lagi wanita, terutamanya wanita mengandung yang mana pakaian kita sangat menutupi. Kita perlukan bantuan.

 

Terdapat beberapa kajian awal menunjukkan pesakit cobis yang kritikal, mempunyai paras Vitamin D yang rendah. Penanda keradangan seperti CRP dan cytokine didapati tinggi apabila badan kekurangan vitamin D. 

 

Sebenarnya, tahap Vitamin D yang rendah dikaitkan dengan peningkatan risiko jangkitan saluran pernafasan atas, termasuk influenza dan asma alergi. 

 

Beberapa kajian menunjukkan bahawa pengambilan vitamin D dapat meningkatkan tindak balas imun. Sebenarnya, penyelidikan baru-baru ini menunjukkan bahawa pengambilan vitamin D ini dapat melindungi dari jangkitan saluran pernafasan.

 

Dalam kajian 2019 kajian kawalan rawak pada 11.321 orang, tambahan dengan vitamin D mengurangkan risiko jangkitan pernafasan pada orang yang kekurangan vitamin ini dan menurunkan risiko jangkitan pada mereka yang mempunyai tahap vitamin D yang mencukupi.

 

Kajian lain menyatakan bahawa suplemen vitamin D dapat meningkatkan tindak balas terhadap rawatan antivirus pada orang dengan jangkitan tertentu, termasuk hepatitis C dan HIV.


 


#3 Zinc

Merupakan senjata ketiga yang bukan saja penting dalam meningkatkan immune system, malah ia  lebih dari itu. 

 

Bayangkan untuk porses memasak kita perlukan bahan api supaya makanan boleh dimasak dengan baik. Begitu juga dengan badan kita, mengambil 30 – 50mg zinc adalah dose yang baik.

 

Zat besi dan zinc mempunyai fungsi penting untuk imuniti badan. Kajian menunjukkan zinc ion di dalam sel mungkin berpotensi menyekat aktiviti virus cobis.

 

Kekurangan nutrien ini secara signifikan mempengaruhi kemampuan sistem kekebalan tubuh anda untuk berfungsi dengan baik, yang mengakibatkan peningkatan risiko jangkitan dan penyakit, termasuk radang paru-paru.

 

Banyak kajian menunjukkan bahawa suplemen zink dapat melindungi daripada jangkitan saluran pernafasan seperti selesema. Dalam shaklee, memang kita ada Zinc Plus. Malahan khasiat zinc dan zat besi ada juga dalam Vitalea

 

 

#4 Elderberry

Blackberry blackberry (Sambucus nigra), telah lama digunakan untuk mengubati jangkitan. Dalam kajian, ekstrak elderberry menunjukkan potensi antibakteria dan antivirus yang kuat terhadap patogen bakteria yang bertanggungjawab untuk jangkitan saluran pernafasan atas dan strain virus influenza.


 


Ada 3 jenis polifenol dalam elderberry yang bermanfaat untuk kesihatan sistem imun

Ia terbukti dapat meningkatkan tindak balas sistem kekebalan tubuh dan dapat membantu memendekkan tempoh dan keparahan selsema, serta mengurangkan gejala yang berkaitan dengan jangkitan virus.

Tinjauan 4 kajian kawalan rawak pada 180 orang mendapati bahawa suplemen elderberry mengurangkan gejala pernafasan atas yang disebabkan oleh jangkitan virus (30).

Kajian 5 hari yang lebih tua dari tahun 2004 menunjukkan bahawa orang yang menghidap selesema dengan 1 sudu besar (15 mL) sirap elderberry 4 kali sehari mengalami gejala yang hilang 4 hari lebih awal daripada mereka yang tidak mengambil sirap dan kurang bergantung pada ubat.

 

Power kan? Elderberry ada dalam Vivix. Kita bertuahlah sebab kita ada Vivix, produk lain setahu sayalah takde produk suplemen elderberry. If ada pun diorang kena beli di website oversea. Dan ada pun kebanyakannya ada mengandungi alkohol.

 

Vivix kita halal certified, ada khasiat elderberry yg sangat baik dan halal kan. Jadi Vivix lebih unik berbanding vitamin c, zinc dan vitamin D, sebab syarikat suplemen jenama lain memang takde Vivix ni.

 

Ok itu sahaja 4 nutrisi penting utk kesihatan imun. Tapi, disebabkan Vitamin C, Ostematrix dan Zinc antara item yang mempunyai permintaan yang terlalu tinggi dan kerap out of stock, jadi Shaklee mencadangkan supaya korang consume multivitamin Vita-Lea dan juga polifenol Vivix.


 

Gabungan Vita-Lea (Multivitamin) dan VIVIX

Vitalea adalah sejenis multivitamin dengan 28 jenis vitamin dan mineral untuk manfaat tubuh kita. Kalau tak ambil Ostematrix atau Zinc Plus atau Vitamin C, pun masih boleh dapatkan khasiat tersebut di dalam Vita-Lea.

Vita-Lea adalah vitamin pertama di dunia yang dicipta oleh Dr. Forest Shaklee. Nama VITAMIN itu sendiri datangnya dari VITAlized MINerals.

Dah siap2 ada Zinc, Vitamin D dan Vitamin C

 
Jadi walaupun dos vitamin c taklah sebanyak Vitamin C SR Plus, thats why bagus sangat kalau u boleh combine dengan Vivix. So vivix boleh cover extra bab antioksidan kan. Dan Vitamin D dan Zinc pun dah ada, insyaAllah akan dapat full protection.
 
Insyaallah dengan ikhtiar untuk menguatkan imun sistem badan kita, Allah akan bantu untuk protect kita semua dan dijauhkan dari sebarang virus atau jangkitan.

#FightCovid19
#KitaJagaKita


 Jika anda perlukan maklumat lebih lanjut, sila hubungi saya! 
Saya akan bantu anda. 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ingin mendapatkan suplemen yang sesuai untuk anda dan keluarga?
Ingin menjana pendapatan 4-5 angka sebulan secara part time atau full time?
Hubungi saya untuk:
Free Consultation
Affordable Price
Business Opportunity With Shaklee!!! 


No comments:

Post a Comment