Follow Us @kamharyatie

Wednesday 12 November 2014

NACHOS MINCED BEEF WITH MELTED CHEESE



Assalamualaikum semua,

Semoga Allah melimpahkan rahmat dan kasih sayang buat semua pembaca blog Mommy Shahab. Saya doakan anda kaya dan berjaya, dipermudahkan segala urusan dan diberi kebahagiaan oleh Allah di dunia dan di akhirat. 

Seperti yang dijanjikan, kali ni nak share dengan anda resepi nachos. Anda pernah dengar nachos tak? Kalau anda biasa makan makanan western, mesti anda tahu. First time kami makan kat Chilli's. 

Chilli's Bottomless Tostada Chips
Second time makan kat Chillis, kami order nachos dengan cheese yang kat atasnya diletak daging. Perggghhhh!!!! Yang ni lagi heaven.

Chilli's Beef Fajita Nachos
Biasanya kalau makan di luar, wife saya ni suka belek makanan. Belek tu maksudnya, apa bahan-bahannya yang terkandung di dalam sesuatu hidangan. Bila dibelek-belek hidangan tu, bukannya susah pun nak buat. Senang giler. 

Cuma kene tau nak cari nachos tu di mana. So memang nekad lah, kalau dapat jumpa nachos ni, memang nak buat sendiri. Lagi puas makan, sebab kalau makan di luar, satu hidangan tu boleh tahan harganya, berpuluh hinggit! Kalau boleh buat sendiri, lagi puas makan.


Mengidam

Satu hari, masa kami sedang shopping barang dapur di Jusco AEON, tiba-tiba, wife saya ternampak Tortilla Chips brand Mission. Saya pandang wife saya, wife saya pandang saya. Errmmmm.....xyah cakap pun dua-dua boleh faham. Hehehee.....

Ada macam-macam flavour

Wife saya suruh saya ambil 3 pack berlainan flavour. Dah macam orang mengidam pulak. Tapi saya tak kesah sebab memang saya pun teringin nak makan juga. So nak jadikan cerita, weekend aritu kebetulan si Maria & Firdaus ada kat rumah.

Saya merajinkan diri buat Nachos ni guna resipi saya dan ikut rasa tekak nie. Alhamdulillah boleh diterima sampai tak sempat nak buat salsa bagai dah habis licin. Kebetulan si Latiff pun ada masa tu, dia pun makan sekali. Dah rezeki dia. So, jom kita tengok resipi mudah dari saya.


Bahan-Bahan:
  • 1 pack Tortilla Chip (brand MISSION Original Flavour)
  • 1 biji Bawang Besar (Dipotong dadu)
  • 3-4 Ulas Bawang Putih (Dipotong dadu)
  • 250 gram Daging Cincang
  • 1 biji Tomato (Dipotong dadu)
  • 1 biji Capsicum (Dipotong dadu)
  • Mozarella, Cheddar & Parmesan Cheese 
  • Garam & Lada Hitam
  • Minyak masak  
  • Chilli Flakes

Cara masak lauk di atas chips:
  1. Tumiskan bawang besar bersama bawang putih. 
  2. Masukkan sedikit chilli flakes. 
  3. Selepas beberapa minit, masukkan daging cincang tadi dan sambung tumis sehingga daging empuk. 
  4. Masukkan garam & lada hitam secukup rasa. 
  5. Tutup api dan ketepikan dulu masakan daging tadi.
Cenggini rupa intinya

Cara penyediaan chips:

Langkah 1: Keluarkan Tortilla chip tadi dan susun atas tray oven
 

Langkah 2: Taburkan pula daging yang dah dimasakkan tadi di atas setiap keping chips. 

Langkap 3: Ambil tomato & Capsicum yang dipotong dadu dan tabur atas chip tadi. (Boleh juga tambah bawang besar yang dipotong bulat-bulat jika anda suka rasa crunchy bawang).
Chef Daddy Shahab in action.

Langkah 4: Kemudian taburkan Parmesan Cheese atas chip tadi



Langkah 5: Taburkan pula campuran cheese (Cheddar & Mozarella) atas Chip. Kalau anda nak gunakan satu jenis cheese je, saya syorkan anda gunakan Cheddar sahaja. Tapi gabungan 3 cheese nie memang akan memberi rasa dabomb! ke atas daging tadi.

Langkah 6: Kemudian masukkan Chip ke dalam oven dengan suhu 170' C selama 5 minit. (Tak boleh lama-lama tau, nanti chips tu lembik)



Langkah 7: Setelah cukup masa, keluarkan chips dari oven.


DAHHH SIAPPPPP!!!!!!


Lepas tu, bolehlah susun dan hidang mengikut citarasa anda. Makan masa panas-panas lebih sedap. Anda boleh letakkan sour cream dan salsa untuk penambah rasa.
 
Senang gile kan? Semuanya main campak-campak je. Saya mendoakan kesejahteraan anda semua untuk mencuba resipi mudah ini. Good luck & have fun.