Follow Us @kamharyatie

Friday 26 August 2016

KEAJAIBAN CECAIR EMAS - PART 1




Assalamualaikum,

Harini saya nak share info tentang keajaiban susu ibu yang ramai orang tak tahu. Walaupun saya adalah seorang ibu menyusu dan pernah berjaya menyusukan anak-anak saya sendiri sehingga 3 tahun, tapi info ini antara info yang saya sendiri tak pernah tahu sebelum ini.


Saya dapat melalui BREASTFEEDING WORKSHOP SHAKLEE yang diadakan minggu lepas di HQ SHAKLEE. Saya akan kongsikan dengan anda. Sebab info nya agak panjang, so saya buat 2 part.


KEAJAIBAN 1
CECAIR EMAS : LIQUID GOLD

Tahukah anda? Susu ibu dipanggil juga sebagai LIQUID GOLD. Berdasarkan kandungan komposisi susu ibu yang cukup lengkap dengan segala keperluan nutrisi, susu ibu telah menghasilkan gambaran molekul yang menyerupai cecair emas.

Scientist barat telah melakukan kajian terhadap molekul yang terdapat di dalam susu ibu. Mereka sangat teruja bila melihat molekul dan bentuk sel tiada yang irregular dan kelihatan seperti cecair emas.


Molekul susu ibu yang dilihat di bawah mikroskop. Sebab itu ia dipanggil LIQUID GOLD.

Ini pula adalah perbezaan molekul susu ibu dengan susu formula. Beza kan? Susu formula takkan boleh menggantikan susu ibu walaupun formulanya dicipta hebat macam mana sekalipun. Tetap tidak mampu menandingi hebatnya ciptaan Allah terhadap susu ibu.

Banyak kajian dijalankan untuk mengetahui bagaimana molekul susu ibu menyerupai liquid gold. Faktor utama adalah kerana komposisi susu ibu itu sendiri. Jom kita lihat komposisi sebenar yang terkandung di dalam susu ibu.



KEAJAIBAN 2 
KOMPOSISI KANDUNGAN SUSU IBU

Antara kebaikan susu ibu ialah mengandungi komposisi nutrien yang sesuai dan cukup, mengandungi zat makanan dalam nisbah yang betul dan tepat dengan perkembangan bayi yang sedang membesar.

Komposisi susu ibu


ZAT AKTIF

Antibakteria dan Agen Antiviral
Susu ibu bebas dari sebarang bakteria kerana ia mengandungi sel darah putih hidup (leucocytes) yang berupaya membunuh bakteria.

Antibodi (immunoglobulins)
Susu ibu mengandungi antibodi (immunoglobulins) yang bertindak sebagai tembok penghalang pelbagai penyakit sehinggalah bayi dapat membentuk antibodinya sendiri.

Apabila ibu menyusu sakit, secara automatik bayi tersebut memiliki antibodi penyakit si ibu melalui susu ibu yang mampu mencegahnya daripada dijangkiti penyakit si ibu.



ZAT GIZI MAKRO

Karbohidrat
Laktosa merupakan karbohidrat yang utama yang terkandung di dalam susu ibu. 40% dari kalori ini dihasilkan oleh susu ibu. laktosa membantu mengurangkan bakteria pemusnah didalam perut. Ini membantu penyerapan kalsium,phosphorus dan magnesium.

Protein
Protein di dalam susu ibu adalah mencukupi untuk pertumbuhan bayi dan perkembangan otak. Protein susu ibu mudah dihadam dan diserap. Susu ibu tidak membebankan ginjal bayi dan ia tidak perlu menyimpan air yang berlebihan.

Susu ibu mengandungi 2 jenis protein. WHEY dan CASEIN. Lebih kurang 60% whey dan 40% casein. Ia menggalakkan dan mempercepatkan penghadaman. Susu formula yang dijual di pasaran mengandungi casein yang lebih tinggi, maka ia akan melambatkan proses penghadaman. 

Gabungan Whey dan Casein yang sempurna ini menyediakan perlindungan dari jangkitan. Protein di dalam susu ibu juga mengandungi item-item berikut:
  • Secretory IgA - Membantu melindungi bayi dari virus dan bakteria. Juga membantu mencegah E.Coli dan alergi yang lain. immunoglobulin termasuklah IgG dan IgM, yang terkandung di dalam susu ibu boleh melawan bakteria dari luar dan dari dalam badan bayi. 
  • Lysozyme - Enzyme yang membantu bayi melawan E.coli dan salmonella. Juga menggalakkan pertumbuhan healthy intestinal flora. 
  • Bifidus  - Menggalakkan pertumbuhan bakteria sihat lactobacillus. Ia melindungi bayi dengan menhasilkan asid supaya bakteria jahat tidak boleh hidup. 

Lemak  
Merupakan sumber utama bagi bayi. Kandungan lemak adalah berubah semasa penyusuan ibu iaitu lemak adalah rendah pada permulaan penyusuan (foremilk) dan tinggi pada akhir penyusuan (hindmilk) atau disebut susu akhir.   Kadar lemak dalam susu ibu lebih tinggi berbanding susu formula.

Enzim lipase 
Yang terkandung di dalam susu ibu boleh menghadamkan lemak dan ini menyebabkan ia senang dibekalkan kepada bayi sebagai tenaga.

ZAT GIZI MIKRO

Vitamin 
Kandungan vitamin dalam susu ibu adalah tinggi berbanding susu lembu. Di dalam susu ibu terdapat vitamin larut lemak (A, D,  E, K), vitamin larut air (Vitamin B Complex , C)

Mineral 
Kalsium, Magnesium, Vitamin D, Zat Besi dan Selenium yang tinggi

Zat Besi
Mudah diserap oleh bayi kerana di dalamnya terdapat laktoferin. Lactoferrin berfungsi menghalang pertumbuhan bakteria yang menyerap zat besi di dalam sistem penghadaman bayi seperti coliforms dan yeast. 
 
Asid Dokosaheksanoik (DHA) dan Asid Arakidonik (AA)
Penting untuk pertumbuhan sistem saraf, meningkatkan tumpuan otak dan perkembangan retina mata.


Klik image di atas untuk paparan yang lebih besar.



Terdapat perkembangan teknologi makanan moden yang cuba merumus susu formula agar menyamai susu ibu, namun khasiat dan kebaikan susu formula tidak akan mampu menandingi hebatnya ciptaan  Allah.

Amacam? Hebat kan susu ibu ni? Rasa-rasa ibu-ibu di luar sana mampu tak untuk beri anak-anak SUSU IBU SAHAJA untuk 6 BULAN yang PERTAMA? Jawapan saya sudah tentu. 

Tapi bagi ibu-ibu yang menghadapi masalah untuk menyusukan anak-anak, boleh hubungi saya untuk consultation. Insyaallah saya akan cuba bantu berdasarkan ilmu dan pengalaman saya sendiri yang berjaya menyusukan anak-anak saya selama 6 tahun tanpa henti.

Bersama 3 hero saya. Semuanya mendapat khasiat susu ibu sepenuhnya. Yang paling lama yang paling bongsu. Dapat menyusu sehingga umurya 3 tahun. Alhamdulillah.
Anda boleh baca kisah pengalaman saya menyusu anak-anak di sini....
Pengalaman Menyusukan Anak-anak Selama 6 Tahun Tanpa Henti 
 

Jom baca sambungan seterusnya 
KEAJAIBAN CECAIR EMAS - PART 2.

Hubungi saya untuk:- 
 
FREE CONSULTATION
BEST PRICE and
BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!!!



No comments:

Post a Comment