Follow Us @kamharyatie

Friday, 1 February 2019

Pokok Tenggek Burung





Korang pernah tengok tak pokok ni? Nama dia pokok tenggek burung. Masa first time tengok pokok ni berbunga dengan bentuk burung macam ni, Subhanallah. Cantik sangat ciptaan Allah. 

Orang melayu biasa panggil pokok tenggek burung sebab bentuk nya macam burung sedang bertenggek kat tengah-tengah daun tu.

Rupa-rupanya pokok ni ada macam-macam nama:
🐦Little Bird Flower
🐦Tall Slipper Flower
🐦Slipper Plant
🐦Candelilla
🐦‘Xiao Niao Hua’ in Mandarin
🐦Pokok Burung Indonesia

Tapi, nama saintifiknya Pedilanthus Bracteatus. Haaaa.....reti dak sebutnya tu. Haha...



Anak-anak pun pelik tengok pokok ni.

Mengikut kepercayaan orang Cina, pokok ni membawa tuah pada pemiliknya. Mak Kak Kam dapat pokok ni sebenarnya dari kawan dia.

Mak Kak Kam semai dan tanam dalam pasu. Alhamdulillah, hidup cantik. Jadi la hiasan kat depan rumah.
 


No comments:

Post a comment