Follow Us @kamharyatie

Wednesday 31 December 2014

MAK PUN TAU IKUT NASIHAT MENTOR



Assalamualaikum,

Harini nak cite kisah kereta idaman Mak saya. Mak macam orang lain juga. Suka kereta cantik, tapi tak suka kereta besar-besar. Mak prefer kete kecik. Sebabnya, hobi mak saya pergi pasar, pergi chow kit, pergi Giant. 

So, kalau kereta kecik, senang nak menyelit, senang nak parking sesuka hati...ehhh...xdelah. Mak berhemah orangnya. Dia cuma bawak kete laju sikit je. Hehehe.....Sekarang mak guna Kelisa. Kelisa tu dah 14 tahun umurnya.

Mak saya terkenal dengan kehebatannya menyediakan kuih koci yang sedap giler. Sape tak kenal dengan makcik Kamariah Koci, cakap dengan orang sebelah....kesian....

Hari-hari ada orang order. Sampai terpaksa tolak sebab tak mampu nak buat banyak sangat. Customer tak tahu datang dari arah mana, hari-hari ade je yang order kuih koci Mak.

So macam-macam jenis customer yang Mak dapat kenal. Dari golongan biasa, sampailah ke golongan atasan. Setiap kali ada customer yang baru kenal, Mak suka bercerita dengan saya. Sampailah satu hari, saya balik kerja, mak bagitau:

"Tie, tadi ada orang datang amik kuih. Mak tak kenal sape. Ni baru kenal. Mak kenanlah dengan kereta yang dia bawak. Kete Ford"

"Ford? Ford apa Mak?"

"Mak tak camlah Ford yang mana, tapi kecik je ketenya. Comel-comel, macam sporty sikit"


Erm....saya tak tahu jenis apa. Tapi dari apa yang Mak cerita tu, saya google website ford.com.my. So kalau Ford paling kecik, namanya Ford Fiesta.

Bila tunjuk kat Mak, betullah sangkaan saya. Boleh dikatakan selalu jugak Mak bercakap pasal kete idamannya tu. Selalu sangat, bukan sekali sekala, tapi selalu. Mak selalu tengok majalah kereta, dan tengok pameran kereta. Saya tau Mak beria buat kuih tu pun sebab nak kumpul duit standby untuk beli kereta baru.

Sikit-sikit, mak akan cakap..."Mak berkenanlah dengan kete tu...hish, kalau Mak dapat kereta ni kan best!"

Sampailah 1 hari, sebelum saya pergi umrah. Adik saya Maria bagitau pasal Mama Cery nak jual kereta dia Ford Fiesta. Hah! Tengok harga nak jual macam tak percaya. Memang affordable sesangat! 


Kereta pun baru 2 tahun guna. Kisahnya kereta tu adalah kereta kesayangan Mama Cery. Beliau plan nak beli kereta lain. So sebab tak mo banyak-banyak kereta, dia nak let go je.

Lepas diskas dalam group Kam's Family, kami decide untuk beli je kereta tu. Harga tempat lain tak dapat macam tu. Kalau kita tak grab, orang lain yang akan grab. So, lepas balik umrah, adik saya Maria tolong deal to confirm. 

Next step, saya contact Mama Cery dan deal untuk urusan seterusnya. Tukar nama, insurance road tax dan lain-lain urusan.

Kami plan jumpa di JPJ Bangi untuk proses tukar nama.

Dulu boleh bayar je runner buat, sekarang tak boleh dah. Owner dan buyer kene datang sendiri ke JPJ untuk proses penukaran nama.

Ni dia owner asal kereta itu. Jutawan senyap Mama Cery Kelip-Kelip nama manjanya, Orangnya cukup sederhana. Salah seorang idola saya.


FREE SONDOL

Masa kat JPJ borak-borak, Mama Cery cite, kereta dia ni free sondol dan free disondol. Kereta dia yang sebelum-sebelum ni, kalau tak sondol orang, kereta dia yang disondol. Tapi Ford ni, FREE 2-2 ye! Jangan risau. Pendek kata, free accident. Hehehe....

Dah bawa p Puspakom siap-siap. Dah lulus pun. Then baru berani nak jual. Tayar pun dah tukar 4-4 baru. Mileage pun baru 40k. Tak bawak jalan jauh, jalan dekat-dekat je. Sebab kalau jalan jauh Mama Cery prefer bawak BMW X6, rather than kete kecik.
Sambil menunggu giliran, saya tak leh lepaskan peluang tanya macam-macam soalan kat Multimillionaire sorang ni. Ingat senang ke nak jumpa dia. Susah tau.

Rugi kalau tak grab ilmu dari dia. Sambil cerita challenge saya dalam bisnes, beliau sempat bagi guideline, tips dan nasihat. Beliau cerita tentang cabaran tahun 2015, tentang isu kegawatan ekonomi yang dah nampak tanda-tanda akan berlaku. 


Beliau bagi tips macam mana nak bantu lebih ramai orang untuk bersedia hadapi saat-saat gawat nanti melalui bisnes Shaklee. Insyallah ada perancangan baik untuk semua bisnes partner saya tahun baru ni.


FREE GIFT

Sape kata beli kete 2nd hand takde fee gift? Haaaa....kalau orang lain tak tahu lah saya. Tapi ni kes terpencil. macam-macam pulak tuh hadiah dapat. Jom kita tengok hadiah apa yang kami dapat, package dengan Ford Fiesta ni.

Tisu 5 packet
Bekas tisu
Duit syiling, untuk bayar tol katanya
Arang. 
Ini kreatif. I likeeee!!! Kereta akan terhindar dari bau-bauan yang tak best sebab fungsi arang ni adalah menyerap bau.
Sekaki payung dan sebatang pen
Air freshner. Ada 2 lagi, satu lagi belum dibuka.

Amacam banyak tak? Belum habis lagi. Ada lagi best. Dapat hadiah birthday pulak lagi. Since birthday saya dengan birthday Mak bulan yang sama, so kami share lah hadiah ni.


Buku ilmiah
Perfume lagi

Ha...amacam? Korang hado? hehehe....Sape beli kereta ada dapat semua ni? Ce cite ce cite. Takde kan? Sebenarnya, ada 1 lagi hadiah. Jangan sentap OK! Jom kita tengok hadiah apa Mama Cery bagi....ce teka ce teka....
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?

?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?

 ?

MacBook Air
Amacam? Ade ke beli kete 2nd hand dapat hadiah macam ni? Yang pasti ini bukan 2nd hand. Yang ni baru.....Hihhihi...
Mak happy. Warna favorite Mak pulak tu. Merah saga.
Akhirnya, mak memiliki kereta idamannya. Sape kata warga emas tak le bergaya dengan kereta sport. Makcik Kamariah kuih koci memang sempoi.

MORAL OF THE STORY

Kenapa saya cerita tentang semua ni? Kalau ikutkan, kereta idaman mak bukanlah macam kereta idaman kita, yang paling koman pun BMW X6. Ford Fiesta je kot. Tapi ada pengajaran di sebalik kisah ini. Mentor saya selalu pesan;

Apa yang kita fikir
Apa yang kita rasa
Apa yang kita cakap
Apa yang kita buat
Semuanya adalah DOA 
 
Kalau kita betul-betul nakkan sesuatu, kita kena selalu fikir yang kita akan dapat, kita kena selalu rasa yang kita dah dapat, kita kena selalu cakap tentang perkara yang kita nak dapat dan kita kene selalu buat macam mana cara nak dapat.

Itulah yang Mak selalu buat. Saya tinggal dengan Mak. So saya sendiri nampak apa yang Mak selalu buat. Siapa sangka Mak boleh dapat kereta idamananya pada harga yang sangat-sangat mampu milik. Pulak tu bukan calang-calang orang punya kereta ye.

Kereta jutawan tau. Memang lepas ni saya pun nak selalu bawak lah. Aura jutawan tu masih lagi melekat kat kereta tu. Mudah-mudahan aura jutawan tu meresap kat kami pulak. Sebabnya orang yang kenal Mama Cery akan kenal kereta tu, so sape nampak kereta tu mindset diorang akan ingat jutawan yang drive ni. Hehehe....doa tu.

Walaupun kereta ini 2nd hand, tapi conditionnya yang masih baru sebab jarang digunakan. Dalam tempoh 2 tahun, mileage pun baru 40K km. Kereta pun dalam keadaan yang sangat baik. Senang je lulus test Puspakom.

Apa sahaja impian kita, kita kena selalu fikir, kita kena selalu rasa, kita kena selalu cakap, dan kita kene selalu buat untuk mencapai sesuatu impian. Soon or sooner insyaallah, Allah akan beri dari arah yang tidak disangka-sangka. Sebab Allah akan beri sepertimana sangkaan hambaNya.

Thanks for reading!

*Jika anda rasa entry ini memberi manfaat buat anda dan orang ramai di luar sana, sila tekan butang LIKE dan dipersilakan SHARE. Semoga ilmu ini dapat dipanjangkan dan menjadi salah satu pencen kubur kita semua.

Ingin mendapatkan supplemen yang sesuai untuk anda dan keluarga? 
Ingin menjana pendapatan 4-5 angka sebulan dengan hanya duduk di rumah?
Hubungi saya untuk:- 

FREE CONSULTATION 
AFFORDABLE PRICE and
BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!!!


1 comment: