Follow Us @kamharyatie

Saturday 25 January 2014

Saya kuat makan sayur dan buah, jadi saya tak perlu suplemen...



Buah-buahan dan sayur-sayuran adalah sumber semulajadi yang terbaik dalam membekalkan vitamin dan mineral yang penting untuk memelihara kesihatan tubuh. Ia juga dipanggil gudang vitamin dan mineral. Pelbagai kajian juga menunjukkan bahawa buah-buahan dan sayur-sayuran membantu melindungi tubuh dari pelbagai jenis penyakit. 


Punca penyakit

Tetapi, tahukah anda, tanpa kita sedari, buah-buahan dan sayur-sayuran juga mengandungi zat yang merbahaya. Bahan makanan yang kita makan, terutama buah dan sayuran segar, mengandungi racun perosak (pesticide). Ini memberi kesan sampingan dalam jangka masa panjang, seperti kanser, tumor dan penyakit kronik lain. 


Racun Perosak (Pesticide)

Pesticide adalah sejenis bahan kimia yang digunakan sebagai agen perosak dengan membunuh atau mengawal perosak atau patogen yang merbahaya kepada tanaman, manusia dan juga struktur bangunan. 

Penggunaan racun perosak kini menjadi pilihan utama dalam mengawal perosak kerana ianya cepat bertindak, berkesan, mudah digunakan dan kesan racun yang mudah dilihat. 


Tindakan oleh bahan kimia atau agen biologi (termasuk virus, bakteria, antimikrobial dan disinfectant) mampu membunuh, menghalau, menghentikan proses pembiakan atau mengganggu kehidupan perosak


Walaubagaimanapun, penggunaan racun perosak mampu meningkatkan hasil tanaman dan mengawal kerosakan akibat serangan serangga, tetapi ianya juga merupakan bahan yang sangat merbahaya kerana kesan toksik kepada manusia. Laporan saintifik menunjukkan 9 daripada 12 jenis bahan kimia merbahaya yang digunakan adalah dari kumpulan racun perosak (Pesticide).




Racun perosak sebenarnya banyak dimanfaatkan oleh para petani untuk menjaga kualiti buah dan sayuran dari serangan hama dan penyakit tanaman, dengan begitu para petani akan mendapatkan keuntungan yang maksimum.   


Penggunaan pesticide bukan sahaja memberi kesan negatif kepada manusia, tetapi mampu merosakkan kitaran ekologi. Antara lain, tercemarnya air tanah serta perubahan pada sistem hormon haiwan ternakan mamalia serta ikan. Jadi, bukan hanya sayuran dan buah, ikan serta haiwan ternakan yang kita consume juga  turut tercemar dengan pesticide.


Berdasarkan fakta di atas, adakah anda masih yakin, buah-buahan dan sayur-sayuran yang anda makan adalah bebas toksik sepenuhnya?





Kepentingan suplemen/makanan tambahan

Di sinilah suplemen atau makanan tambahan memainkan peranan. Badan kita memerlukan dos vitamin yang lebih tinggi dari apa yang kita perolehi daripada makanan. Contohnya, Vitamin C dan Vitamin E yang diperolehi dari makanan sahaja tidak mencukupi untuk memberi kesan pencegahan dan anti penuaan. 

Golongan tua, proses penuaan secara tidak langsung akan mempengaruhi kecekapan sistem badan dan daya penyerapan makanan, yang tentunya tidak lagi sebaik ketika muda. Malah, biasanya orang tua menghadapi masalah kurang selera menyebabkan ramai yang makan sedikit, cukup untuk menghilangkan kelaparan. 

Akibatnya, jumlah khasiat yang sepatutnya dibekalkan kepada badan tidak mencukupi dengan aktiviti dilakukan terutama bagi yang masih aktif.

Manakala bagi wanita hamil, mereka perlu mengambil asid folik (sejenis Vitamin B) dan asid lemak perlu (EFA) bagi membantu proses pembentukan otak dan saraf anak serta mengelakkan risiko kecacatan.

Sementara bagi wanita kedatangan haid pula disaran mengambil pil zat besi bagi mengatasi masalah kekurangan zat besi yang hilang bersama darah haid sehingga menyebabkan mereka mudah berasa letih.

Seperkara yang perlu difahami juga, suplemen bukanlah pengganti makanan tetapi melengkapkan khasiat yang tidak dapat dibekalkan kepada badan. Apatah lagi bahan-bahan makanan yang telah tercemar dengan racun perosak. 

Oleh itu, anda sebagai pengguna mesti pastikan produk suplemen atau makan tambahan yang anda ambil itu adalah bebas dari segala racun. Tapi, bagaimana cara untuk anda mengetahui dan memastikan ia adalah bebas racun?



Kenali Shaklee

Semua produk Shaklee adalah 100% dihasilkan dari bahan semulajadi yang bebas dari bahan merbahaya seperti racun perosak, bebas dari pengawet, pewarna, perasa dan pemanis tiruan. Antara falsafah Shaklee adalah menawarkan produk mesra alam dan memberi kesihatan yang baik.


Bukan setakat vitamin itu sahaja, tetapi semua botol-botol yang digunakan untuk menyimpan semua produk Shaklee adalah bebas toksik. Ini menunjukkan bagaimana Shaklee benar-benar bersungguh-sungguh bagi menghasilkan produk semulajadi yang berupaya melindungi bumi. Ini antara buktinya.




Shaklee memenuhi Good Manufacturing Practice (GMP) piawaian kawalan kuantiti yang lebih ketat berbanding produk lain. Shaklee disahkan selamat untuk diamalkan dan telah mendapat kelulusan KKM. Kesemua produk Shaklee di Malaysia disahkan HALAL oleh ISA-Islamic Services of America, badan yang diiktiraf oleh JAKIM dan juga disahkan selamat dan mendapat kelulusan KKM.

Sebab tu keluarga saya semua pilih brand Shaklee untuk suplemen seisi keluarga berbanding brandh lain. Ada lagi sebab-sebab lain. Yang kalau anda baca, anda confirm takkan pilih brandh lain. Nak tau sebab lain kena keluarga saya pilih Shaklee? Jemput baca di sini.

KENAPA KELUARGA SAYA PILIH SHAKLEE? (sila klik)

  
Jika anda berminat untuk mengetahui lebih lanjut produk Shaklee yang mana yang anda perlukan, yang memenuhi keperluan tubuh badan anda, boleh hubungi saya. Sedikit sebanyak ilmu yang saya belajar, akan saya kongsikan dengan anda. Mudah-mudahan ia memberi manfaat kepada anda dan keluarga.

Thanks for reading!
  
 
Ingin mendapatkan supplemen yang sesuai untuk anda dan keluarga?
Ingin menjana pendapatan 4-5 angka sebulan dengan hanya duduk di rumah?
Hubungi saya untuk:- 
 
FREE CONSULTATION 
AFFORDABLE PRICE and 
BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!!!