Follow Us @kamharyatie

Saturday 28 June 2014

TIPS MUDAH MINUM 2L - 3L AIR SEHARI KETIKA BERPUASA?




Kak, macam mana nak makan suplemen masa bulan puasa. Sebab bila bulan puasa kan kita kurang minum air

Siapa yang kata, bila kita puasa kita kurang minum air? Puasa atau tidak, badan kita masih memerlukan 2L air dalam sehari. Bagi mereka yang mengamallkan suplemen dan juga ibu menyusu, MESTI minum 3L air sehari.

Dan selalunya, bila masuk bulan Ramadhan, ramai yang risau, macam mana nak pastikan kita cukup minum 3L air. Ramai yang tak dapat istiqamah minum air, kesannya, suplemen yang dibeli untuk tambah tenaga di bulan puasa pun, lama-lama jadi pameran aje. Siapa yang rugi? Mereka dan keluarga mereka.

Jadi, saya kongsikan tips paling mudah untuk anda amalkan, untuk pastikan badan kita dapat menerima air yang cukup di sepanjang bulan Ramadhan ini. MUDAH SANGAT!!!

 First thing first sediakan sebotol air masak sebagai indicator yang ada tulis berapa liter. Lebih senang beli yang 1 liter atau 1.5 liter. Tak payah ulang-alik isi banyak kali.

  1. Setiap kali ambil supplemen, ambil bersama 2 gelas air. Satu gelas lebih kurang 200ml~250ml. Jadi kalau ambil 3 kali iaitu selepas berbuka, sebelum tidur dan selepas sahur, paling kurang akan minum 600ml air kan.
  2. Bawa sebotol air masak semasa pergi solat terawikh. Setiap kali lepas 2 rakaat boleh minum air sikit-sikit.
  3. Letak sebotol air masak di tepi katil. Kalau terjaga tengah malam boleh minum sikit. Atau bila bangun je sebelum nak masak nasi untuk sahur minum sikit air.


Tips Mudah dan Ringkas Cukup Minum 8 Gelas Air Sehari

Follow je guideline gambar di bawah ni. Mudah sangat-sangat nak pastikan kita cukup minum air 8 gelas sehari walaupun berpuasa. Takde alasan tau.

Kan dah cukup 2L sehari. Senang kan? Kalau 3L, boleh tambah gelas antara waktu-waktu yang tersenarai di atas. So takde alasan lagi kata kurang minum air. 

Oh ya! Satu lagi, dengan pengambilan air yang banyak juga membuatkan kita dapat mengawal nafsu makan. Jadi, takde la makan banyak, dan secara tak langsung akan membantu kita menurunkan berat badan.



Tips Kekal Bertenaga dan Kurang Rasa Haus di Bulan Puasa

OK, dah cukup minum air 8 gelas sehari kan. Sekarang, saya nak share cara mudah kekal BERTENAGA dan KURANG RASA HAUS sepanjang BERPUASA, terutama untuk kanak-kanak?

Jom cuba Shaklee Performance Drink!


 Perisa Orange
Sedapnya minum sejuk-sejuk

🍊🍋 Performance Drink ni adalah air ELEKTROLIT yang berfungsi untuk menggantikan cecair tubuh yang hilang dari badan.
🍊🍋Bila kita puasa, seharian kita bekerja, of coz cecair hilang dan bila badan kekurangan air, akan menyebabkan badan kita dehidrate, so kita akan rasa haus.
🍊🍋Di sini lah Performance Drink ni berfungsi, di mana ia akan bantu untuk maintain cecair dalam badan kita dalam tempoh yang lebih lama. So kita akan kurang rasa haus.
.
🍊🍋 Bila badan kita maintain hidrate, automatik badan kita dapat maintain energy lebih lama. Takde la tengahari je dah lembik sebab puasa.
🍊🍋Sesuai untuk mereka yang AKTIF dan KERAP BERPELUH, dan juga KANAK-KANAK yang baru mula belajar berpuasa. IBU MENYUSU juga sebab badan kehilangan air dengan cepat dengan penghasilan susu.
.
 

Apa beza Performance Drink Shaklee dengan air elektrolit yang lain?

Selain 100% semulajadi & tiada gula tambahan, ia ada 6 jenis elektrolit yang terbukti mampu kekal kan tenaga kita lebih lama, iaitu Magnesium, Potassium, Fosforus, Kalsium, Sodium, Klorida.


 Bulan ni, Shaklee launch perisa baru iaitu LEMON LIME.
Yang ni lagi sedap tau, walaupun lemon lime, tapi rasanya tak masam pun. Sedapnya.....


So sebab tu lah sesuai sangat minum Performance Drink ni masa BERSAHUR dan BERBUKA untuk 1 FAMILY


Jika anda rasa tips ini mudah dan sangat berguna serta boleh memberi manfaat kepada rakan-rakan anda yang lain, mohon tekan LIKE button di bawah dan dipersilakan SHARE. Saya doakan kita semua sentiasa bertenaga dan dapat menjalani ibadah sepanjang bulan Ramadhan dengan sempurna. 

Salam Ramadhan.