Follow Us @kamharyatie

Wednesday 28 March 2018

KAM's Family Sahut Cabaran di The World's Highest Ropes Course Challenge



WELL DONE BOYS! Itu je yang mampu saya cakap kat anak-anak dan anak sedara, bila diorang berjaya sahut cabaran The World's Highest Ropes Course Challenge baru-baru ni. Actually, kitorang memang takde plan langsung nak try aktiviti ni. 

Even tak tahu pun pasal benda ni. Kitorang p KOMTAR actually sebab bawa anak-anak berjalan untuk indoor theme park di KOMTAR. Nak bawa diorang tengok dinasour, berjalan atas cermin kaca di Rainbow Skywalk, sambil main indoor games.

So, masa kami naik lif untuk ke SkyWalk, lif tu stop kat tingkat 65 dulu. Saya rasa memang purposely stop kat situ untuk diorang introduce kitorang dengan The Gravityz ni. Firdaus dulu yang beria ajak try. Tak sangka pulak anak-anak pon beria nak join sekali.

CHALLENGE YOURSELF. Tak pernah terfikir kot nak berjalan di tebing setinggi 239 meter (m) dengan hanya bergantung kepada seutas tali. Sekali dengan anak-anak pula tu. Aduhai. Kalau saja-saja plan tak kot. Tapi, kitorang ni memang jenis yang berani nak cuba. So, redah aje.

Kalau nak tunggu next time, tak tahu lah bila pula lagi nak datang sini semata-mata nak try kan. Anak cucu komando memang macam ni. Huhuhu... 


Aktiviti ni memerlukan 6 orang peserta dalam 1 group. Mesti cukup minimum 6 orang. Since kitorg semua ada 9 orang, so kene filter siapa je yang boleh join.

Kebetulan masa ni Maria pakai skirt, so memang tak dapat lah nak join. Qhalish pula tak sesuai join aktiviti ni sebab memerlukan peserta mengikut arahan instructor. Risau juga dibuatnya dia tetiba tantrum kat luar sana tu, so kami decide Qhalish tak join.

So, antara saya dengan husband, salah sorang kena sacrifice untuk jaga Qhalish. At last, husband suruh saya yang join. Thank you Daddy!!!! Ok lah, kasi can mommy nak join. Lama dah tak buat aktiviti macam ni. Jom layan pix sepanjang aktiviti ini.


The Gravityz

Sedikit info tentang Gravityz. The Gravityz officially dibuka pada Februari 2018. Kiranya baru je lagi ni. Projek ni dikatakan bernilai RM4 juta. Ia adalah platform aktiviti luar bagi mereka yang sangat suka dengan cabaran di tempat tinggi. Kalau nak tau lagi detail tentang The Gravityz, boleh refer di sini.

The Gravityz Ropes Course Challenge is designed to be exciting and safe. Safety is always our top priority. Haaaa itu diorang punya tagline. They have a the world class safety equipment.

Untuk aktiviti macam ni, keselamatan adalah nombor #1! Ini bukan setingkat 2 tingkat. Tapi pada ketinggian 239 meter dari aras laut iaitu tingkat 65 Menara KOMTAR. Dan ini adalah yang tertinggi di dunia selepas the Macau Skywalk.

The Gravityz employs only the best equipment, qualified specialists and highest safety standards imported from Switzerland and Italy.



Bab keselamatan, insyaallah semuanya tip top. So that we can safely enjoy the adrenaline rush of being 239m up in Penang's tallest building! Kita tak risau untuk tunjuk kemahiran sebenar sama ada kita seorang yang berani atau tidak. 

 
Peralatan keselamatan yang digunakan pengunjung dalam cabaran 'rope course' sepanjang 90 meter di platform Gravityz di puncak Menara Komtar di George Town, Pulau Pinang.


Lama dah tak join aktiviti outdoor macam ni. Husband kasi can saya join sebab dulu saya terpaksa sacrifice naik Gunung Kinabalu dan Via Ferrata sebab bersalin anak first. Lepas dari tu belum sampai hajat lagi nak ke sana sampai lah dah 4 orang anak.


Firdaus sedang perhatikan Fateh. Rileks je Fateh.


Farees pun sama, senyum aje.


Raees macam biasa lah. Confident sangat kadang-kadang tengok dia ni. Tak sabar dah tu.


Dzikrie senyum je. Dia ni gayat sikit. So, rasanya it's the right time untuk cabar diri dia kali ni.


OK! Semua dah ready! Ini anak cucu menatu komando memang berani! Darah komando tu memang mengalir dalam diri. Haha...Fateh sempat menguap tu.


Amek gambar dulu sebelum memulakan cabaran.


Departure Tunnel. Kami semua kena lalu pintu ni untuk keluar bangunan.

Roller dipasang semasa berada di dalam Tunnel Door ni. Dup dap! Dup dap! jantung masa ni. Betul-betul safe ke ni? Hahaha....


Kami diiringi oleh 2 petugas bertauliah sepanjang cabaran ini dijalankan. Iaitu Brother FIKRY AMIR dan Brother DINIE MAZLAN

Actually, sepanjang course ni memang ada emergency door atau dipanggil Chicken Door. In case, tengah-tengah cabaran tu, ada yang tak boleh teruskan dan terpaksa berhenti, so boleh masuk ikut chicken door anytime.

Tapi saya dah pesan kat anak-anak, kita mesti habiskan semua course. Sebab dah bayar mahal. Rugi mami kalau tak habis nanti. Hihhihi...Untuk harga tiket, boleh refer di bawah.

The standard price of The Gravityz ticket is RM199.
All Malaysians with MyKad are entitled to 30% off the normal rate, whereas Penangites can enjoy a special rate at 55% discount.



6 Obstacles

Boleh tengok video ni dulu untuk lihat 6 jenis cabaran yang terdapat di dalam rope course ni.


The Gravityz Ropes Course Challenge terdiri daripada 6 jenis cabaran. Jom tengok setiap satu halangan yang kami berjaya redah.


Obstacle #1: CONFIDENCE PATH

"Starting with a confidence boost by walking through the pathway with your body facing outward, stay calm and breathe normally"

Challenge yang pertama ni lebih kepada untuk tingkatkan confidence level dan untuk biasakan diri dengan keadaan di tempat tinggi. Kene bertenang.

Oleh kerana Fateh paling kecik, so kitorang decide letak Fateh depan sekali. Haha. Ni psycho jugak ni untuk diri sendiri. Kalu Fateh boleh buat, maknanya orang lain pun boleh buat. Kihkih...

 Tengok, Fateh memang steady.

 Mak ai, tingginya.....Semua jalan slow-slow.


Si Raees yang banyak songeh. Kejap longgar, kejap ketat, brader instructor ni pon layankan aje.

Mai ai! tingginya......apa la yang kitorang buat ni.

 Untuk cabaran pertama ni, kami dikehendaki berdiri di hujung tebing, dan tengok ke bawah.

Ini untuk kami biasakan diri dahulu. Kalau cabaran yang ni tak boleh buat, memang susah nak teruskan cabaran yang seterusnya.

 Ok, nampaknya semua berjaya melepasi cabaran pertama ni. Muka semua ada senyum.

Dzikrie tunjuk tanda good. Awesome. Bagi mami yang tau anak dia ni dari kecik memang gayat, so kali ni mami proud of you son. Walaupun masa ni dia mengadu jantung dia jadi laju. Hehe...

Yeah!

 

Obstacle #2: HIGH BENCH

"You should have gained some confidence from the previous path that allowing you to sit back, relax and enjoy the astonishing view of the city"

Next challenge. duduk di high bench. Bench ni ada yang tinggi, ada yang rendah, ada yang depan, ada yang belakang. Takde dinding ke apa ke kat sebelah luar bench tu. Memang terus ke bawah.

Raees duduk bench yang paling tinggi dan paling depan. Tak sampai nak naik sendiri. Instructor kene tolong angkat.

 Mengadap cermin ok la. Muka ada senyum.

 Sekarang, semua kene pusing badan ke luar pulak. Jeng! jeng! jeng! Maria selfie je la mampu. Pakai skirt xle naik, nanti orang bawah nampak acane? Haaa.... Kalau pakai seluar, rasanya dia pon join sekali.

 Mula-mula rasa seram juga.
 Lama-lama sikit, rasa ok dah. Boleh menikmati pemandangan laut dan Bandaraya Georgetown. Subhanallah, cantik!
 Jom amek gambar kaki.
Takde penghadang tau ni. Terus aje ni. Bak kata Firdaus," ala... kalau jatuh ke bawah je. Bukan naik ke atas" Chis!
Nampaknya semua semakin confident. Berjaya melepasi cabaran yang kedua. Next!

 

 

Obstacle #3: A GREAT BRIDGE

"Once you have conquered the first stage of inner-fears, you may now move on to the great bridge which requires extra confidence and concentration"

Jambatan ni jauh sikit dari tebing yang biasa tu. Lokasi jambatan ni agak ke tengah dan ada lubang antara jambatan tu, so kena fokus lebih sket, dan of coz kene pandang bawah untuk make sure kaki tak masuk dalam lubang.
 
Macam biasa, Fateh jalan dulu.

Fateh dengan Brader Fikry.

Peace yo!

Abam Sado Raees.

"Jantung saya masih laju", kata Dzikrie...hahaha...

Mami pulak peace yo!

Alhamdulillah. Challenge yang ni pon kami berjaya lepas. Next!


Obstacle #4: X POINT

"X point comes after the great bridge. Give yourself a pat at the back! Bravo!"


Apa lah yang Fateh tunjuk tu.

Really enjoy the scenery.

Senyummmm....

Layan video pulak
 

Obstacle #5: Z WIRE

"Taste the thrill of speeding down the zip-line at extreme heights. Step ahead to experience the flying fox obstacle from here to the next façade. Try to spread your wings for optimum experience"


Tu dia....berani ke tak ni nak buat flying fox kat bangunan tinggi macam ni? Selalu buat yang biasa rendah-rendah tu je. 


Fateh lagi yang first hihihi...

Firdaus pulak. Qhalish tengok dari dalam je, siannn...

Video lagi...

Dzikrie punya turn

Pemandangan dari jauh

 

Obstacle #6: G ROCKY

"You are now arrived at the final obstacle challenge and here, is all about balancing. Lay down your body on the given platform and feel the easy breeze"

OK, rasanya yang last ni yang buat jantung paling laju. Sebab tempat yang kitorang duduk dan berdiri tu, semuanya terkeluar dari tebing.

 Muka macam rileks, tapi sebenarnya gayat jugak wo.

Ada beran mengadap bawah camni?

 Dzikrie pun muka rileks je. Tapi jantung dia laju tu. Hehehe....

 Ini budak memang tak takut tinggi. Gaya je lebih, tapi dia sangat berani.

 Farees yang cool

 Fateh lagi cool

 Tengok tu....

 Sempat dia buat gaya gini. Apa nama entah deb ke apa? Tak tahu lah mami.

Dalam banyak-banyak challenge, yang ni yang paling gerun sebenarnya. Tengok tu, cuba nak buat gaya, tapi still tak ble lepas tali. Apa la mami ni. Hahaha....

Firdaus tok sah cakap lah. Tak macho la kalau gayat.


Firdaus buat FB LIVE di akhir cabaran

 Ni arrival tunnel. Habis cabaran akan masuk ikut pintu ni.

 Yeayyyy alhamdulillah! Semua rasa lega sebab berjaya habiskan cabaran ni.


Semua orang dapat sijil. Yeay! Ada bukti kitorang dah berjaya melepasi semua cabaran.

Amacam? Ada beran? Are you ready to take on the world's highest ropes course challenge?  Kalau budak-budak kecik ni boleh buat, of course korang pon boleh buat punya. All you need is the confidence and determination to emerge victorious!

Nampak gaya, lepas ni diorang tak main lah tengok dinasour lagi. Memang kena selalu bawak outdoor, atau ble try bungee jumping pulak.

Cadangan

Ada 2 perkara yang saya rasa perlu difikirkan oleh The Gravityz Team for their added value.

 

1. Sediakan service fotografi

Since aktiviti macam ni agak costly dan luar biasa, so jarang-jarang orang nak buat 2-3 kali. Biasanya sekali je. Of coz gambar tu sangat penting untuk rakam pengalaman dan momen-momen indah peserta. Takdela kitorang dok amek gambar sendiri. Or mintak orang dari dalam yang amekkan gambar. Haha..

Actually, kitorang rasa cam ralat sket sebab tak bawak GoPro. Kalau amek gambar dengan GoPro, sure lagi superb. Maybe The Gravityz patut sediakan service fotografi macam yang banyak tempat pelancongan buat.

Later, lepas selesai cabaran, peserta boleh tengok semua gambar masing-masing. Sure orang nak beli punya lah kalau gambar tu cantik. Bukan senang kot nak take this challenge.

2. Penyampaian sijil sejurus selepas tamat cabaran

Sijil diorang bagi secara digital. E-Cert. Itupun email je. Rasanya patut diorang bagi terus pada semua peserta once habiskan cabaran rope course ni.

Then amek gambar lagi. Baru orang lain rasa teruja nak join. Kalau bagi e-cert, kena print sendiri. Cam kurang best la. Saya punya cert tu entah bila la pulak nak print nya. Hehehe...

Kalau korang suka cabaran di tempat tinggi, atau saja nak try tengok korang ni gayat ke tidak, bolehlah bawa family, kawan-kawan join. Boleh book your slots kat sini www.thegravityz.com/booking. Enjoy!


~~~~~~~ Thanks for reading ~~~~~~~

Ingin mendapatkan suplemen yang sesuai untuk anda dan keluarga?
Ingin menjana pendapatan 4-5 angka sebulan secara part time atau full time?
Hubungi saya untuk:
Free Consultation
Affordable Price
Business Opportunity With Shaklee!!! 


No comments:

Post a Comment