Follow Us @kamharyatie

Thursday 2 April 2015

WORLD TURNS BLUE - AUTISM AWARENESS



Assalamualaikum,

Rasanya masih ramai lagi yang belum tahu, 2 April setiap tahun adalah merupakan Hari Autism Sedunia. Manakala April pula adalah bulan Kesedaran Autism


 

Sepanjang bulan ini seluruh dunia meraikan hari istimewa ini sebagai tanda memupuk kesedaran dan memberi kefahaman kepada masyarakat tentang "APA ITU AUTISM". 


Dengan bertemakan "Light it Up Blue", semua orang disarankan memakai baju berwarna biru atau menyalakan benda-benda lain yang berwarna biru pada waktu malam. Banyak bangunan-bangunan bersejarah di seluruh dunia memancarkan cahaya biru.


Menurut autismspeaks.org, warna biru dipilih karena mewakili anak lelaki yang paling banyak didiagnose mengalami autism. Mengikut kajian, 1 dari 68 anak mengalami autism dan 1 dari 54 diantaranya adalah anak lelaki.   

Sebenarnya World Autism Awareness Day telah diselenggarakan setiap tahun sejak 9 September 1989. Penetapan hari ini berdasarkan Resolusi Majlis Umum PBB 62/139. PBB telah mengkategorikan masalah autism sebagai krisis dan akan mendapat priority utama dalam usaha memberi kesedaran tentang peningkatan masalah ini setiap tahun.



Biasanya dalam bulan April, banyak aktiviti yang dijalankan oleh badan-badan tertentu seluruh dunia dalam inisiatif memberi kesedaran kepada masyarakat tentang autism.

Hari ini, seluruh dunia bertukar warna biru dan memberi impak yang cukup cantik dengan pancaran biru lampu LED. Bangunan, jambatan, museum, hotel, bangunan-bangunan bersejarah seluruh dunia berwarna biru. 

Pada hari inilah, lebih 18,602 buah bangunan di lebih 142 buah negara bermandikan cahaya biru sempena Hari Kesedaran Autism Sedunia. Tak pasti Malaysia sama-sama menyertai kempen ini atau tidak. 

Kalau belum, rasanya dah sampai masa KLCC dan KL Tower juga bertukar biru. Jom kita tengok antara bangunan-bangunan terkenal yang bertukar warna pada hari ini. Cantik sangat! 


Universal Studios, Hollywood
Fuji TV’s headquarters in Odaiba, Tokyo
Eiffel Tower, Paris
Arc de Triomphe
Triumphal Arch & National Monument, Paris
The Great Sphinx of Giza and The Great Pyramids of Giza, Egypt
Niagara Falls, air terjun terbesar di dunia dipancarkan dengan cahaya biru selama 15 minit dari 8.30 malam hingga 8.45 malam sebagai tanda Hari Kesedaran Autisme Sedunia. Macam best je kalau dapat p melawat sini kan. Insyaallah satu hari nanti saya akan sampai ke sini.
Cristo Redentor - Rio de Janeiro
Sydney Harbour Opera House
The Palacio de Bellas Artes in Mexico City, Mexico
Big Ben London.

Burj Al Arab, Dubai
Table Mountain, South Africa
The Empire State Building, NYC

Torre Agbar in Barcelona, Spain
Eastside Cannery Hotel Building, US.
Belfast City Hall, Cleveland’s Terminal Tower, and The Prudential Building in Boston
BC Place Stadium in Vancouver, Canada
TImes Square - New York
Capitol Records Building - Los Angeles
Blue Cross Blue Shield Building - Chicago

Ferris Wheel -  Santa Monica, California

30 Rockefeller Center - New York
Guangzhou Canton Tower, China

The Hyogo Daibatsu (Great Buddha) in Kobe, Japan
The Telus World of Science, Canada

Spinnaker Tower in Portsmouth, England

Paris City Hall

Famous UK landmark, The Mayflower Theatre, Southampton.
Landmark building in Shanghai, Hangzhou, Nanchang
The Civic Hall, Leeds First Direct Arena, Bridgewater Place and CitiPark (Merrion Centre Car Park)

Kingdom Tower, Riyadh
Leaning Tower of Pisa, Italy
London Bridge, England
London Eye, England
La Basilica de la Sagrada Familia, Barcelona, Spain

The Casa Rosada Government Palace, Buenos Aires, Argentina
Perth Council House, Australia
China Millennium Monument
The Wheel of Brisbane, Australia
Yang ni tak sure kat mana.
Chauvet Europe

 California State University Channel Islands

 Cyprus’ Antiquities Department

 Emirates Spinnaker Tower in Portsmouth, United Kingdom


 Macau Convention & Entertainment Centre

 Macy's Herald Square and Bloomingdales on 59th in New York City

 The Capitol Records Tower in Los Angeles, California

 The Doha Tower

 The famous Lady of Lebanon

 The historic Rockefeller Center in New York City

 The Royal Park Bridge in Palm Beach, Florida

 The tallest building in the world, the Burj Khalifa, Dubai, United Arab Emirates

The Torch Doha

Antara bangunan bersejarah lain yang sama-sama menyertai 'Ligh It Up Blue' adalah  Tasmanian Parliament House and Town Hall in Australia, iconic Miami Tower in Miami Florida, Willis Tower in Chicago, Universal Studios in Hollywood and Orlando, Staples Center in Los Angeles, Rock and Roll Hall of Fame in Cleveland, CN Tower in Canada.

Saya rasa KLCC atau KL Tower pun patut buat macam ni kan. Di Malaysia baru nak bermula kesedaran tu. Insyaallah, soon or sooner diharap seluruh rakyat Malaysia akan sama-sama faham tentang autism dan kerajaan Malaysia akan lebih banyak memberi support untuk semua anak-anak autism.

Athfaal Tadika Indah Murni (TIM-ANIS) juga tak ketinggalan meraikan hari istimewa ini. yang ni group anak-anak istimewa.
Haaa..... yang ni pulak seluruh warga tadika Athfaal. All teachers and other typical kids pun sama-sama bagi support to their special friends.

For sure, mami dengan Qhalish dah semestinya in blueeeeeeee.........rasa cool je pakai biru. And of coz blue is our favorite color. Qhalish pun suka biru. Kalau beli toys ke baju ke, mesti dia pilih biru. Berus gigi pun dia cop warna biru.

Kesedaran ini sgt penting untuk dipupuk di kalangan masyarakat agar kita semua memahami apa itu Autism.  Educate diri....tambahkan ilmu bukan hanya untuk diri sendiri tetapi juga untuk menyebarkan tentang pentingnya intervensi awal pada kanak-kanak yg dikesan mempunyai simptom-simptom ini. Ia boleh berlaku pada sesiapa saja.

Saya nak share 1 video dengan anda. Video ini adalah luahan rasa hati dari anak-anak yang megalami autism yang menceritakan bagaimana keadaan mereka sebenarya. Yang bercakap dalam video ni adalah juga seorang remaja autism. Jom kita tengok. 

10 THINGS YOU SHOULD KNOW ABOUT AUTISM

 * Jika anda rasa entri ini memberi manfaat buat anda dan orang ramai di luar sana, sila tekan butang LIKE dan dipersilakan SHARE. Semoga ilmu ini dapat dipanjangkan dan menjadi salah satu pencen kubur kita semua.

 


No comments:

Post a Comment