Follow Us @kamharyatie

Friday 22 May 2015

FROM ENGINEER TO CERTIFIED PRODUCT TRAINER



Assalamualaikum, 

Saya doakan anda yang menziarahi blog ini akan sentiasa dilimpahkan rahmat dan kasih sayang daripada Allah. Saya doakan, "Anda Sentiasa Sihat, Kaya Dan Berjaya"

Alhamdulillah. Syukur kepada Allah kerana dengan izinnya, akhirnya saya berjaya graduate sekali lagi. Kali ni sebagai seorang Certified Product Trainer

I am now a Certified Product Trainer a.k.a Mini Nutritionist

Syukur Allah memberi peluang kepada saya untuk menimba seberapa banyak ilmu dalam bidang nutrisi. Niat berniaga untuk membantu selesaikan masalah kesihatan ramai orang, menambah nilai hidup orang lain.

Ini adalah pertama kali dalam sejarah sejak Shaklee bertapak di Malaysia lebih 20 tahun yang lalu, Shaklee menganjurkan program seperti ini sebagai langkah melahirkan lebih ramai SID (Shaklee Independent Distributor) yang bukan sekadar SID, tapi SID yang berilmu dan mampu memberi khidmat nasihat yang tepat untuk semua customer.

Tugas kami adalah untuk memberi kesedaran kepada ramai orang tentang kepentingan mendapat nutrisi yang lengkap, kepentingan mengamalkan suplemen dan makanan tambahan yang berasaskan sumber semulajadi dan bagaimana suplemen boleh membantu kita mencegah pelbagai jenis penyakit merbahaya yang boleh membawa maut.

Masih ramai yang belum tahu tentang kepentingan pengambilan vitamin dan makanan tambahan. Siapa yang tak tahu, boleh baca di sini. Kenapa orang yang claim dia dah mengamalkan pemakanan seimbang, tapi masih lagi tidak mendapat nutrisi yang mencukupi dan masih berpotensi mendapat penyakit merbahaya. (Sila klik di sini).


"We provide a healthier life for everyone and a better life for anyone"



Sebenarnya, saya selalu mintak dengan Allah supaya hantarkan kepada saya orang-orang yang perlukan bantuan saya untuk selesaikan masalah kesihatan mereka dengan produk Shaklee. So, bila Allah betul-betul hantar seorang demi seorang customer dengan masalah kesihatan yang pelbagai dan ada yang sampai kanser tahap 4, saya jadi tak keruan sebab saya masih kurang ilmu.

Saya jenis seorang yang akan buat research tentang sesuatu produk dan bagaimana ia membantu bertindak balas terhadap tubuh badan kita. Bila ada yang tak jelas, saya akan refer pada yang pakar. Tapi sampai bila nak bergantung pada orang lain.

So bila dapat tau je ada kursus ni, terus kami ambil keputusan untuk join sebab kami rasa memang kami perlukan sangat kursus yang macam ni. Kami mesti jadi SID yang berilmu. Sebab kami berniaga ni bukan semata-mata menjual produk. Tetapi misi kami untuk membantu lebih ramai orang menjalani kehidupan yang lebih sihat.

Yang bestnya, kami adalah di antara 55 orang SID daripada puluhan ribu SID di seluruh Malaysia yang berjaya lulus dan mendapat pengiktirafan sebagai Certified Product Trainer. 

Saya orang terakhir yang ambil scroll malam tu. Daripada 55 orang ni, hanya 5 orang je yang belum Master. Yang lain semua dah Master. Insyaallah soon or sooner giliran saya pula.

Dengan pengiktirafan ini, kami telah mendapat lesen untuk menjadi jurucakap di dalam sebarang program or talk yang berkaitan tentang semua produk Shaklee dan boleh memberi khidmat nasihat yang berkaitan tentang nutrisi. Lepas ni dah boleh panggil kami mini nutritionist.

Sebenarnya, agak sukar pada mulanya bagi saya. Bayangkan lah, kebanyakan daripada kami adalah terdiri daripada engineers. Takde ilmu dan takde penglaman langsung dalam bidang biologi. Tapi at least masa SPM dulu ada la jugak ambil bio. Tapi ramai juga yang tak pernah ambil bio.

Tapi bila kami fokus untuk faham segala ilmu yang diajar, syukur kami mula faham bahawa ASAS PERUBATAN yang sebenar ADALAH daripada MAKANAN. Even para doktor pun sekarang ni menekankan akan SELF-REMEDY terutama untuk kanak-kanak berumur di bawah 5 tahun dan untuk sakit-sakit ringan.

Pengambilan nutrisi yang lengkap akan membantu tubuh badan kita terlindung dari sebarang penyakit merbahaya. Kos mencegah adalah jauh lebih murah dari merawat. Kalau tak percaya anda boleh refer di sini (sila klik).


Syarat untuk menjadi Certified Product Trainer

Untuk menjadi seorang Certified Product Trainer, seseorang itu mestilah memenuhi kriteria berikut:
  1. Achieve the Coordinator rank and above 
  2. Complete Modules 1 and 2 courses
  3. Pass a comprehensive written exmanination consists of 80 multiple-choice questions. 
  4. Pass an oral examination and demonstrate a good presentation skills.
Modules 1 dan 2 tu adalah program Train the Trainer (TTT). Dalam program tu lah yang kami diajar secara detail tentang Human Body System, dari hujung rambut sampai lah ke hujung kaki. Sistem tubuh manusia yang terdiri daripada:
  • Skeletal System
  • Brain and Nervous System
  • Reproductive System
  • Circulatory System
  • Lung & Respiratory System
  • Digestive System
  • Endocrine System
  • Immune System
Bila kami dah faham tentang semua sistem, kami diajar pula jenis-jenis penyakit yang biasa menyerang di setiap bahagian sistem tersebut dan apakah nutrien lengkap yang diperlukan oleh tubuh untuk mencegah daripada penyakit tersebut. 


A Good Nutritional Consultation Skill

Skill ni yang mahal sebenarnya. Berapa ramai SID di luar sana yang main jual aje tanpa mengetahui tentang latar belakang customer. Tersangat ramai. Bila kita tak tahu latar belakang customer, possibility untuk kita bantu mereka selesaikan masalah kesihatan mereka adalah tersangat rendah. Possibility untuk tersalah consult pula adalah tinggi.

Tu yang terjadi kes-kes orang claim yang Shaklee ni memudaratkan kesihatan. Anda boleh baca di sini (sila klik) bagaimana produk Shaklee boleh memudaratkan kesihatan.

Dan anda boleh baca entry saya tentang PENCERAHAN: DR. BERTAULIAH VS DR. GOOGLE. Dalam entry tersebut ada cerita bagaimana cara kami consult customer dengan cara yang betul.

Itulah serba sedikit tentang perjalanan kami untuk lulus sehingga berjaya graduate. Sekarang saya nak share dengan anda sepanjang TTT Graduation Ceremony yang diadakan di Home Office baru-baru ini.


TTT Graduation Ceremony

With a great leaders of MFMS Empire. Kali ni dapat graduate sekali dengan adik saya Master Kam Maria dan rakan saing saya Master To Be Affni Shahida.


Bersama Master To Be Nadia. Nadia dah lepas 1 course. Ada 1 course lagi nak complete kan TTT. Lepas tu Nadia juga akan jadi Certified Product Trainer.


Kami dapat certificate dan pin


With our Canselor Mr. Victor Lim. Orang yang banyak beri support dan motivasi kepada kami semua untuk berjaya.
Scene ni best. jangan risau, Shaklee takkan gantung keahlian pun. Hiihihihi....



Setiap seorang diberi 1 minit untuk beri sebarang ucapan.

Acara kemuncak malam tu adalah bergambar beramai-ramai dengan semua graduan.


The best moment, ramai-ramai baling topi.




Bersama Mr. Hubby yang banyak bagi support untuk ambil TTT. Lepas ni kita TTT kan dia pulak. Muehehehe.....

Certificate

Pin Certified Product Trainer. So lepas ni kalau ada talk nampaknya kami wajib pakai pin ni.
Ni semua adalah bakal Certified Product Trainer juga. Soon or sooner. Semua adalah pengguna tegar produk slimming Shaklee. Kalau nak tau macam mana diorang yang dulu boleh klik di sini



Shaklee University

Untuk pengetahuan anda, sijil ni dianugerahkan oleh Shaklee University. Ini bukan suka-suka letak nama university tau. Shaklee University memang wujud.


Sila klik image di atas untuk mengetahui dengan lebih lanjut mengenai Shaklee University.

Saya harap, lepas ni saya dapat bantu lebih ramai orang untuk mendapat kesihatan yang lebih baik. Saya ada banyak ilmu yang saya nak share dengan anda semua. Banyak sangat ilmu tentang nutrisi dan kesihatan yang saya tak pernah tahu sebelum ni.

Rasa macam nak keluarkan semua. Tapi saya perlukan orang yang betul-betul perlu dan nak terima ilmu yang saya kongsikan ni untuk manfaat mereka. Jika anda salah seorang daripadanya, jangan ragu-ragu hubungi saya for the best consultation. Saya akan advise mengikut keperluan tubuh badan anda.

"It is not the knowledge we have of life that build our success structure, but the use of that knowledge"

"Ilmu Tanpa Amal Adalah Sia-Sia"

* Jika anda rasa entri ini memberi manfaat buat anda dan orang ramai di luar sana, sila tekan butang LIKE dan dipersilakan SHARE. Semoga ilmu ini dapat dipanjangkan dan menjadi salah satu pencen kubur kita semua.



Thanks for reading!



Ingin mendapatkan supplemen yang sesuai untuk anda dan keluarga? 
Ingin menjana pendapatan 4-5 angka sebulan dengan hanya duduk di rumah?

Hubungi saya untuk:-



THE BEST & FREE CONSULTATION 

AFFORDABLE PRICE and

BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!!!



No comments:

Post a Comment