Follow Us @kamharyatie

Monday 26 August 2013

Cara Pengambilan Vitamin Shaklee




Ramai yang tanya, macam mana cara consume vitamin Shaklee terutamanya mereka yang ambil set. Haaaa....saya pun macam tu dulu. Masa mula-mula dicadangkan untuk ambil set bersalin, maaaakkk aiii! Sampai 6 jenis nk kene telan. Boleh terima ke tekak ni. Kang tak pasal jadi langsung tak mo makan atau sekerat jalan pulak. Tu andaian pertama yang saya yakin semua orang sama macam yang saya fikir. Betul tak?  

Sebenarnya bukan semua makan serentak. Ada jadual dan tips pengambilan vitamin Shaklee ni. Bukannya main tabur je semua dalam 1 masa. Sebab kalau kita ambil pada waktu dan cara yang salah, akan menyebabkan pengambilan itu tidak mendatangkan kesan.

Jadi, untuk menyenangkan jadual kita, kita cuma perlu alert kepada beberapa rules. Ikut je rules ni, insya Allah selamat dan berkesan. 

VITAMIN LARUT AIR (B dan C):

Seeloknya diambil bersama segelas air dan elakkan pengambilan bersama makanan berlemak/berminyak.

VITAMIN LARUT LEMAK (A,D,E,K):

Vitamin larut lemak memerlukan lemak untuk memudahkan penyerapan. Sebaiknya diambil selepas anda mengambil makanan berlemak/berminyak. 

OSTEMATRIX (Kalsium):

Seeloknya diambil bersama minuman bersusu, atau diambil sebelum tidur. Sebagaimana susu dikatakan sebagai minuman untuk membantu kita tidur, kalsium dikatakan ada fungsi yang sama. 

LECITHIN:

Diambil bersama2 vitamin larut lemak lain. 


APA YANG TIDAK DIGALAKKAN 

1. JANGAN mengambil alfalfa bersama-sama vitamin E kerana ia boleh mengganggu penyerapan alfalfa.

2. JANGAN mengambil supplement zat besi (Iron) bersama-sama Ostematrix kerana zat besi boleh mengganggu penyerapan kalsium. Walau bagaimanapun kini zat besi sudah dilengkapi bersama2 VitaLea. Oleh itu jika boleh, ambil kedua2nya pada masa berlainan untuk mengelakkan gangguan penyerapan di antara kedua-duanya.

3. Pengambilan vitamin disarankan pada waktu selepas makan bagi membantu penyerapan. Ambillah vitamin &  mineral dalam kadar yang telah dicadangkan, kerana pengambilan vitamin/mineral yang berlebihan, terutama vitamin larut lemak boleh membahayakan kesihatan kerana ia disimpan di dalam badan dan boleh menjadi toksik.

4. JANGAN mengambil suplemen bersama minuman berkafein kerana ia akan  mengurangkan kadar penyerapan suplemen secara efiesien!

Sekiranya anda merasakan praktik anda mengambil vitamin sekarang tidak mendatangkan kesan yang memuaskan, anda boleh cuba mengambilnya mengikut cadangan di atas. Walau bagaimanapun, ia bukanlah muktamad dan masih bergantung kepada tubuh badan kita.

To all my customers, for those yang ambil vitamin-vitamin dalam bentuk Set, saya akan sediakan guideline. Jadi even ade banyak dalam set tu, takkan terasa pun sebab dalam jadual tu dah susun waktu2 yang sepatutnya ambil. Follow aje.InsyaAllah dengan izin Allah, anda akan dapat rasakan keberkesanannya. 

Thanks for reading! 

Ingin mendapatkan supplemen yang sesuai untuk anda dan keluarga?
Ingin menjana pendapatan 4-5 angka sebulan dengan hanya duduk di rumah?
Hubungi saya untuk:-
FREE CONSULTATION
AFFORDABLE PRICE and
BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!!!



No comments:

Post a Comment